Holt terek társasága
Május elején a Ludwig Múzeum adott helyet az első Museum Reloaded (Múzeum: Újratöltve) című rendezvénynek, ahol a múzeumok és a webkettő, vagyis a közösségi média volt a téma. A Facebookon, blogon, twitteren és élőben is „színesen-szagosan” követhető, fiatal szakemberek új meglátásaitól pezsgő rendezvény szervezője, az egy éve a Ludwig Múzeumnál webmesterkedő Kiss Bálint és a Múzeumi Digitalizáló Bizottság titkára, Szecsey István volt.
Kiss Bálint szerint a forradalmi változás, ami a közösségi oldalakat használók számában bekövetkezett, nem hagyhatja érintetlenül a múzeumokat sem. „A Facebookon megosztható minden, amit korábban blogoltunk: a közösségi média mind magánszemélynek, mind kulturális csoportnak vagy intézménynek alkalmas az arculatépítésre, tevékenységeinkkel és preferenciáinkkal, ízlésünkkel és küldetésünkkel kapcsolatos tartalmak strukturálására” – ezt már Képes Gábor, az új nevén Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum muzeológusa nyilatkozta lapunknak.
A rendhagyó kiállításairól híres intézmény 2008 óta vesz részt az Űrhódító – a számítógépes játék Revolúciója című témával abban a kutatásban (MaDok), ami a jelenkor múzeumi lenyomatának elkészítését, a „ma dokumentálását” tűzte ki célul.
Világszerte honlapok, jó megoldások és ezeket bemutató tanulmányok sora születik a témában, ezzel szemben Magyarországon még kevés úttörő kezdeményezést látni, hallani. Vegyes a kép, hogy mire használják a közösségi médiát: videókat osztanak meg a tárlatokról, online térképet a múzeum környékéről, kereshető a múzeum adatbázisa, online csatornákon adnak hírt a legújabb eseményekről, és persze fotók, videók galériája is elérhető, megosztható, „lájkolható”, kommentálható.
A közösségi oldalak, hírcsatornák, videomegosztók használata nem kerül semmibe, a keresőkkel a múzeumokról szóló hírek, megosztások összegyűjtése is ingyenes, és a feliratkozók számára hírlevelet kiküldeni, „a látogatók után nyúlni” sem kíván költséget.
Vagyis igen: időt, időt, időt, és ez a ráfordítás sikerével arányosan egyre nő: hisz nagyobb közösség több kapcsolatot épít, amit tovább tart ápolni. Összefogásra van tehát szükség, a feladatok megosztására, hisz ez a közösségi média lényege: a fotós, a webszerkesztő, a látogató, a kurátor, a marketinges és a múzeumpedagógus is dolgozzon közösen a múzeum arculatán, internetes tartalmain – fogalmaz Kiss Bálint.
Nézzünk be egy népszerű múzeumba, a gödöllői Királyi Kastély folyamatosan szépülő termeinek falai közé: Kiralyikastely.hu. Van külön csatornájuk a YouTube-on, fent vannak az iwiwen, Facebookon, bár még családias a hangulat. A múzeum valódi terei is megújulnak, mint Faludi Ildikó muzeológustól megtudtuk, hagyományos asztali játékok és számítógépes programokat kínáló terminálok lesznek az új szárnyban, útkeresőlabirintus játék, családfaépítés a királyi család tagjaival, „restaurálás”, képkirakó kastélyos fotókkal, műtárgyakkal... stb. fogadja a királyi környezetben sajátos élményre vágyókat.
A Millward Brown piackutató cég egy tavalyi felmérése szerint az emberek 13 százaléka jár múzeumba, ők is döntően a fiatal, középiskolás, tehát „szervezett” múzeumlátogatók körébe tartoznak. Az idősebbeket is „meg kell kínálni” a múzeumokkal, de Kiss Bálint szerint nem kell számukra külön tartalom: játszani mindenki szeret, és a webkettes eszközök többsége játékos, szellemes, közösségi élményt ad.
A neten kívül mobileszközökön is behálóz a múzeum: Dobó Mátyás blogger, a Doransky.hu tulajdonosa, internetes fejlesztő elképzelése szerint megvalósulhat nemsokára, hogy mindenki letölthet a mobiljára egy ún. digitális kalauzt, ami informál és segít a tárlatok és a helyiségek megismerésében egyaránt, pl. hogy milyen más média kapcsolható egy-egy kiállított tárgyhoz, (zenék, fi lmek, Wikipédia), a képek, a kiállítás megosztása a Facebookon, de olyan triviális, komfortot erősítő dolgok is elérhetők lennének, mint az akadálymentesség, hol a mosdó, pelenkázó, büfé stb.
A programot hazavihetjük, ésmár nem leszünk ugyanazok: a múzeumok behálóznak.
Ott lesznek mindenhol. A holt tárgyak életre kelnek. Beköszönt az online webkettes múzeumok korszaka.