Energiaútlevél az iskolában
Két szembetűnő sajátossága a speciális fűtőberendezés és a becsukott ablakok. Ezek módosítása a zárt rendszer összeomlásához vezetne. Az Ener-Gon célja, hogy az adott házak ne csak passzív energiafelhasználók, hanem energiatermelők is legyenek. Ami azt jelenti, hogy akár le is adhatnak energiát más építmények javára. Az épület szociális céloknak (óvoda, iskola) is maximálisan megfelel. A házak elkészítéséről – tanúsítvány alapján – már szabvány is született.
Megvalósításukhoz az Európai Unió támogatást nem nyújtott, azt a város és a vállalkozók, kivitelezők finanszírozták. Minderről Ivo Gönner, Ulm főpolgármestere adott tájékoztatást a városházán, ahová partnercsoportunkkal, a németországi Albert Einstein Gimnázium tanulóival ellátogattunk. „Nagyon fontos az energiával takarékoskodni, ámde még nem tartunk ott, hogy ez mindenütt működne” – mondta a barátságos városvezető. A napenergia felhasználásában a német települések egymás között versenyeznek, ebben nem a nap, hanem a fény játssza a döntő szerepet, ami a szolártechnológiának az alapja. „Napos idők az iskolában” szlogennel hasonló versenyt hirdettek a tanintézetek között is, amelyek úgynevezett „energia-útlevelet” kaptak. Ha teljesítik az előírt kvótát, a megtakarított nyereség felét iskolai célokra használhatják fel.