Napelemmel repülni a felhők felett

Egy lépéssel közelebb kerültünk a napelemmel működő repülőgépek majdani használatához. A Solar Impulse nevű gép prototípusa Markus Scherdel pilótával a meglehetősen szűkös fedélzeten egy svájci katonai repülőtérről két nappal ezelőtt szállt fel.

A 87 perces próbaúttal azt vizsgálták, képes-e a Solar Impulse egyenes röppályát tartani, illetve miként reagál a különböző manőverekre. A próbaút tökéletes volt: a le- és a felszállás, illetve a manőverezés egyaránt az előzetes várakozásokat igazolta.

A vitorlázógépeket idéző formájú gép szárnyainak fesztávolsága 63,4 méter, annyi mint egy Airbus 380-é, 1,6 tonnás súlya azonban nagyjából egy közepes autóval egyezik meg. A szárnyakra telepített 11 628 napelem 250 négyzetméteres felületen gyűjti össze a négy elektromos hajtóműnek az energiát. A különleges szerkezet óránként 70 kilométeres sebességgel tud haladni akár 8500 méteres magasságban is. A Solar Impulse elnevezésű gép napos időben teljesítette a próbarepülést. A repülővel már december óta gyakorolták a felszállást, de eddig alig 60 centiméterre emelkedtek fel a földtől. A megtett távolság pedig mindössze 350 méter volt. Nos, a két nappal ezelőtti próbarepülésen 1200 méter magasba emelkedett és több tucat kilométert tett meg a csodagép. Idén még éjszakai tesztrepülés is vár a hét év alatt kifejleszett szerkezetre –ez esetben az akkukból nyerik az energiát –, aztán a prototípussal teljesített próbarepülések adatait felhasználva egy új, nagyobb gépet építenek. A tervek szerint azzal repülik majd körbe a Földet, anélkül, hogy akár csak egy csepp üzemanyagot is felhasználnának. A nagy út előtt – valamikor 2012-ben – egy óceán átrepülésre kerül sor.

A 250 négyzetméternyi napelem 87 percig volt a levegőben
A 250 négyzetméternyi napelem 87 percig volt a levegőben
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.