Kisebb sérülések az űrsiklón

Két kisebb sérülést észleltek az Endeavour amerikai űrrepülőgép külső burkolatán, de az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) szakemberei még nem döntötték el, hogy mit tegyenek. Hozzányúljanak már most, vagy két-három napnyi további elemzés után hozzanak végleges döntést?

LeRoy Cain, a NASA egyik képviselője tegnap jelentette be, hogy a pilótafülke ablakánál levált egy kerámiabetét és a hőszigetelő pajzson is látható egy kisebb repedés. Ez utóbbi sérülésre már a kilövés előtt felfigyeltek, ki is javították azt, de ugyanazon a helyen egy másik repedés jelent meg.

A szigetelés leválására minden egyes utazásnál megkülönböztetett módon figyelnek. A Columbia 2003-as katasztrófáját éppen a hőszigetelő sérülése okozta. A szigetelés hiánya miatt az alatta levő réteg annyira felforrósodott, hogy a Columbia szétrobbant, hét asztronauta halálát okozva. Azóta az űrsiklók legénysége minden alkalommal alaposan átvizsgálja a hővédő burkolatot. A NASA szakemberei szerint a mostani sérülések olyan helyen vannak, amelyek a visszatéréskor nincsenek kitéve olyan erős hőhatásoknak, mint például az űrhajó orr-része, illetve a szárnyak alsó része. A NASA a külső szerelést azért nem tartja igazán jó megoldásnak, mert a lebegő asztronauták megsérthetik az érzékeny részeket, s ezzel nagyobb bajt okoznak annál, mint amit el akartak hárítani.

Az űrsikló ezen útjával szinte elkészült az űrállomás – a műszerek, modulok 98 százaléka már fönt van. A maradékot az idei további négy űrsiklómisszióval viszik fel – s ezzel végetér az űrrepülők küldetése. Most úgy tűnik, hogy a négy űrsikló utána nem száll fel többet.

Vitáznak még a megoldáson
Vitáznak még a megoldáson
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.