Sötétben száguldanak a széles sávú netezők

Érdekes számokat közölt a Cisco cég az internethasználat nemzetközi trendjeiről. A Cisco Visual Networking Index kutatássorozat legújabb, nemzetközi lakossági előfizetők adataiból készült tanulmánya szerint napjainkban egy átlagos széles sávú internetkapcsolat 11,4 gigabyte forgalmat bonyolít havonta. Ez naponta körülbelül 3000 szöveges e-mail, 100 MP3-zenefájl vagy 360 db, csak szöveget tartalmazó elektronikus könyv letöltésének felel meg.

Körülnéztünk gyorsan a hazai internetpiacon, mik az itthoni online életmódbeli szokások, és arra is kíváncsiak voltunk, mit hoz ez az év az internethasználat tekintetében. Hazánkban a széles sávú, vagyis az ADSL- és kábelmodemes előfizetések száma 2009 októberében 1,724 millióra emelkedett, ezzel 217 ezerrel haladta meg az egy évvel korábbi szintet, és ez a tendencia folytatódik – közölte a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH).

A Cisco-felmérés eredményeitől némileg eltérnek a hazai internetezési szokások. A 321 500 előfizetőt kiszolgáló UPC ügyfelei viszik el a pálmát az adatforgalmazási „versenyben”, hiszen ők átlagosan 20 gigabyte-ot töltenek le, illetve fel havonta. A csúcs az esti órákra esik, a hét végén többet netezünk, és nehezen járható utak idején, azaz télen „pattanunk” legtöbbször szörfre a világhálón. A UPC „infosztrádái” ehhez 2–120 (!) megabit/másodperc sebességet kínálnak – tudtuk meg Szűcs Lászlótól, a cég sajtókapcsolati vezetőjétől.

A T-Home ügyfelei, vagyis kb. 570 000 széles sávú előfizető körülbelül 15 gigabytenyit töltöget le havonta, de ehhez akár a 80 Mbps-os sebesség is elérhető. A vállalat tavalyi beruházása után a hazai, mintegy 800 internetszolgáltató közül elsőként vitte be a lakásokba a jövő technológiájának nevezett optikai hálózatot, a FTTH-t. (fiber-to-the-home) – tudtuk meg Sólyom Balázstól, a T-Home PR-menedzserétől.

Nálunk van széles sávú mobilinternet is a csomagban, ez a mai igényeknek megfelelő szolgáltatás, amit 173 000 háztartásban használtak az Invitel ügyfelei – ezt már Fejes Tibor, lakossági üzletág igazgató mondta az Inviteltől.

A sávszélesség-meghatározásokkal immár óvatosabban bánnak a szolgáltatók a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elmúlt évekbeli elmarasztaló döntései miatt. Ekkor a reklámokban ígérttől elmaradt sávszélességet reklamálták – jogosan – az előfizetők, ezért vetette be szigorát a GVH. A szolgáltatók azóta szerződési feltételeik között egzaktul leírják, mit garantálnak és mi a maximum, a kettő nem ugyanaz!

Folytassuk körsétánkat egy kis kutakodással, mire is használják az előfizetők az internetről fénysebességgel a gépükre érkező adatáradatot?

Erre a kérdésre a legtöbb szolgáltató kitérő választ adott, hisz nem vizsgálják, nem vizsgálhatják az előfizetők tartalomra vonatkozó szokásit. A Pannonnál érdekes a helyzet: Ami a monitorozást illeti, a hálózatunkon zajló teljes adatforgalmat figyeljük, a letöltéseket külön nem – mondta el Majorosi Emese, a sajtóosztály vezetője.

Persze azért kirajzolódott egy kép a szokásokról: „Akik multimédiás tartalmat töltenek le vagy fogyasztanak (a fájlcserélő BitTorrent, a videomegosztó YouTube vagy Indavideo, a zeneállomásként is ismert Blip.fm), ők ennek az átlagos 2-3 GB-os adatmennyiségnek akár a tízszeresét is elhasználják egy hónapban – egészítette ki a képet Fejes Tibor.

De vajon hol a határ? Meddig tart a korlátlan internet?

Vagyis el is érkeztünk a téma legneuralgikusabb pontjára, vagyis a letöltések korlátozására, ami számos feszültséget jelent a szolgáltató és az előfizető kapcsolatában.

A T-Home DSL és az optikai (optinet) csomagjai esetében semmilyen korlátozást nem hajt végre. Ezzel szemben a tavaly novemberben 242 408 előfizetőnek akár széles sávú internetet is nyújtó Pannon a forgalmat jelenleg mobilinternet-portfóliójának minden csomagjában korlátozza. Az Invitelnél az adatforgalom gyakorlatilag korlátlan, de az előfizetők „elszállásának” megelőzése érdekében bizonyos adatmenynyiséget elérve a szolgáltatást az előfizető nyilatkozata alapján teszik ismételten elérhetővé.

A UPC tavalyi korlátozásai közül jó néhány felháborodást váltott ki az ügyfelek körében, és a Gazdasági Versenyhivatal emiatt is elmarasztalta a többi között ezt a céget is. Ide kapcsolódik egy beszédes adat: a cég ügyfelei közül a felhasználók 20 százaléka generálja a forgalom 80 százalékát. Tehát a sokat letöltő kisebbség miatt kell korlátozni, hogy mindenki elégedett legyen. A Cisco-kutatásból is hasonló tendencia derült ki: a világszerte bonyolított adatforgalom több mint 60 százalékát az előfizetők felső 10 százaléka generálta.

A nem éppen olcsó internetelőfizetésekhez kötődő korlátozások mindig nagy felzúdulást váltanak ki, ezért érdemes tudatos vásárlóként fellépni, és alaposan tanulmányozni az Általános Szerződési Feltételeket. Az internetszolgáltatókat is ellenőrző „fogyasztóvédelmi szervezet”, vagyis a Nemzeti Hírközlési Hatóság 2010-es piac felügyeleti tervében kiemelt helyen szerepel a szolgáltatók forgalomkorlátozásainak törvényességi felügyelete.

Internetes fogyasztóvédelem

A Tantusz portál a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) és a hírközlési fogyasztói jogok képviselőjének (HFJK) közös tájékoztató oldala.

Internetes sebességmérés:

Számtalan egyszerűen használható, látványos sebességmérő érhető el az interneten, a szolgáltatók persze csak a saját portáljukon találhatót ajánlják.

Invitel: helpdesk.invitel. hu/speed/meres.html

T-Home: adslteszt.telekom.hu

UPC: upc.hu/kabelinternet/fiberpower/

De vajon hol a határ? Meddig tart a korlátlan internet?
De vajon hol a határ? Meddig tart a korlátlan internet?
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.