CES 2010: gyöngyszemek a műanyagtengerben

Most vajon mivel vakítanak? – némi szkepszissel indultunk a világ legnagyobb szórakoztatóelektronikai kiállítására, a Las Vegasban rendezett CES-re. Senki sem tudta, mire számíthat a 2010-es CES-en, sokak úgy vélték: a válság közepette örülhetünk, ha az agyonfényezett kínai műanyagtengerben néhány, legalább újszerűnek látszó kütyüre bukkanunk.

– 2009 borzalmas év volt, egyikünk sem akarná még egyszer átélni – hallgattuk a harminc focipálya méretű, és valóban szépen (táncoslányokkal is, nagy boákkal meg céges bugyiban) feldíszített kiállításon a peszszimisták jóslataira rímelni Gary Shapirót, a kiállítást szervező Consumer Electronics Associaton első emberét.

Az elnök szerint 0,3 százalékos, azaz 440 millió dolláros növekedést jósolt a szektornak az idei évre, amelynek bevétele 165 milliárd dollár körül alakulhat. Ezzel együtt, Shapiro megnyitó előadásában el is hessegette a károgókat azzal, hogy az innováció jelenti a kiutat a gödörből. Ha megnézzük a kiállítást, értjük is, mire gondol – saját bevallása szerint a kiállításon több volt az innováció, mint a CES harminc éve alatt bármikor.

A 2800 kiállító 20 ezer termékének végigböngészésére persze nem vállalkozhattunk. A kiállítók katalógusával embert lehet ölni, a CES-nek otthont adó Las Vegas Convention Center térképeibe pedig a vegasi Eiffel-tornyot is be lehetett volna csomagolni. Mindenesetre az öt nap alatt igyekeztünk meggyőződni róla, hogy az idei CES mantrája nem csak az ideges fejlesztőknek és gyártóknak szánt nyugtató, és tényleg volt értelme tizenhat órát repülni ezért a seregszemléért.

Az eligazodást segítette a tény: ott volt a legnagyobb tülekedés, ahol a legizgalmasabbak voltak a kütyük. Igaz, ez egyúttal hátrányt is jelentett, hiszen, ha a termék nem volt legalább egy méter magas és (vagy) két méter széles, mint a Sony 3D-s játszósarka, vagy a mobiltelefonról irányítható legújabb Ford-modellek, esetleg nem repült, mint a Parrot wifi-vezérlésű, egy helyben lebegni is képes kamerarepülője, akkor könyöklés nélkül aligha láthattuk.

Szerencsére az idei show fő sztárjai meglehetősen nagy darabok voltak, így a Samsung, a Sony, az LG és a Panasonic 3D-s tévéinek látványát különösebb tülekedés nélkül élvezhettük – legfeljebb a speciális szemüvegért kellett sorban állni – vagy még ezért sem: az idén a „rendes tévéadást” térhatásúvá varázsoló, szemüvegmentes technológiát is bemutatták.

A 3D-s technológiát a CES-en mint az iparág megmentőjét mutatták be, és ha erre nagyobb összegben nem is mernénk fogadni, azért a termékpaletta, az eladási statisztikák, nem utolsósorban pedig a CES-en bejelentett megállapodások alapján úgy néz ki, van benne fantázia.

Az amerikai műholdas szolgáltatók: a DirecTV, a Discovery és több sport-, illetve zenei csatorna is bejelentette, hogy még az idén 3D-s adásokat indítanak – a focivébét is 3D-ben közvetítik! Idén húsz film készül kétkamerás optikával abból a 170 filmből, amit egy átlagos évben az USA-ban bemutatnak. Ez közel kétszer annyi, mint tavaly – köztük a Shrek új epizódja, és a Monsters vs. Aliens.

A térhatású képrögzítő- és megjelenítő eszközökről szólva, az egyébként nem üres lózungjairól ismert Intel-vezér Paul Ottelini egyenesen odáig merészkedett, hogy a 3D a jelen igazi technológiai áttörése. Ha ez igaz, akkor a CES-en bemutatott új kütyük többsége már most is elavultnak számít, s ennek ékes bizonysága, hogy a Sony is bejelentette, hogy belevág a 3D játékkonzolok fejlesztésébe. A nagy konkurens, az X-Box-fejlesztő Microsoft egyelőre kivár.

A kiállítók tehát alig győzik az iramot, de így is szép teljesítmény, hogy elérték: a standok között járkálva, egy idő után már alapvetőnek éreztük, hogy a következő kütyünek ne legyen külön billentyűzete – helyette inkább érintőképernyője –, hogy ne legyen hozzá külső vezérlőegység, vagyis reagáljon gesztusra, hangra, vagy ha már elkerülhetetlen a távirányító, akkor az legyen giroszkópos, tehát 3D-s.

Hasonló alapvetésnek számít a legújabb termékekkel szemben, hogy fel legyenek vértezve GPS-szel, wifivel és videokamerával, akár fényképezőgépnek szánták eredetileg, akár karórának. S ha mindez nem elég: lehetőleg kivetítője is legyen, és fel lehessen tölteni az akkumulátorát bármilyen más eszközről, azaz ne legyen adaptere.

A 3D-s forradalom szele számos hardvergyártót megcsapott, így már most is rengeteg olyan cuccot mutattak be, amellyel a 3D-s, illetve HD minőségű videókat, illetve az új, 11 megapixelnél nagyobb felbontású, óriásplakát méretben is használható képeket másodpercek alatt elmenthetik, illetve továbbíthatják a felhasználók. Például, egy Panasonic 3D-s videókamerával készült otthoni videót az Intel most bemutatott új (I-sorozatú) processzoraival szerelt, szintén itt debütált szuperlaptopjával valós időben szerkeszthetünk, majd villámgyorsan lejátszhatjuk a CES 2010 másik sztárjával, a Samsung 3D-s bluray lejátszójával.

De az is lehetséges, hogy az Intel másik újdonságával, a kiállításon még favorizált USB 3.0 csatlakozót is lepipáló Light Peakkel egy közel 30 gigás bluray lemezt harminc másodperc alatt átmásoljunk a kiállításon debütált két terabájtos SDx kártyára.

A kiállítás másik központi témája volt a már ismert eszközök integrálása. Ezek közül is említést érdemel az internetes autórádió, a mobiltelefonról irányítható autók, vagy épp a tévébe integrált internetes szolgáltatások, így a játékok, időjárás-jelentés, a videotéka, vagy épp a Skype által fejlesztett videotelefonos megoldások.

Noha a CES-en kiállított eszközök egy része már negyedik generációs vezeték nélküli hálózaton kommunikált, azért idén még a kábeldzsungel jellemezte a CES-t. De ez sem lesz így sokáig, legalábbis az Intel vezére szerint, aki bejelentette: a jövőben már az áramellátáshoz sem lesz szükség vezetékre, nemhogy az internetkapcsolathoz, hiszen sikerrel tesztelték laboratóriumban az eszközök vezeték nélküli elektromos táplálását – néhány hüvelyk távolságból.

Ha hihetünk a CES házi jövendőmondóinak, a vegasi jövőkép valahogy így fest: nincs vezeték, nincs akkumulátor, viszont a partvis is csörög, a ruha is netezik, és annyi kütyü vesz majd körbe minket, hogy embert legfeljebb hologramként láthatunk – viszont legalább nem kell tülekednünk a CES-hez hasonló kiállításokon.

Las Vegas, 2010. január

Óriási lendülettel tör át a piacon a térhatású kép. Robbie Bach, a Microsoft szórakoztatóelektronikai üzletágának vezetője láthatóan nem fél ettől
Óriási lendülettel tör át a piacon a térhatású kép. Robbie Bach, a Microsoft szórakoztatóelektronikai üzletágának vezetője láthatóan nem fél ettől
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.