Villamos – olykor – felsővezeték nélkül
Eddig azt hittem, hogy a villamosokat a sínfék zabolázza meg, de nem így van. A kerekeket hajtó villanymotorok fékezik le a járműveket. A fékezéskor generátorként működő motorokban keletkező elektromosságot a korszerűtlen villamosok ellenállásokon keresztül elégetik. A korszerűbbek viszont visszatáplálják a hálózatba.
Erre képesek hazánkban például a felújított Tátra villamosok vagy éppen a körúti Combinók. Heidelbergben most ezen is túltettek. A néhány nappal ezelőtt bemutatott villamosokat a nagykörúti tenderen az Alstom mögött a Siemens társaságában lemaradt Bombardier fejlesztette.
A tetszetős újdonság a tetejére épített energiatároló rendszernek köszönhetően akár harminc százalékkal kevesebb energiával üzemel. Martin in der Beek, a Rhein-Neckar-Verkehr GmbH közlekedési cég műszaki igazgatója szerint a rendszer alkalmazásával járművenként éves szinten mintegy 93 000 kilowattóra elektromos energiát takaríthatnak meg.
A 30 százalékos energiamegtakarítást biztosító energiatároló berendezés legfontosabb eleme a jármű tetejére szerelt három energiatároló egység. Nem egyszerű akkumulátorokról van szó, mert a fejlesztők szerint ezek újratöltése korlátozott. Ebben az esetben kondenzátorok tárolják a fékezés során keletkező energiát, majd gyorsítás vagy működés közben újrahasznosítják azt. A nagy teljesítményű, kétrétegű kondenzátorok járművenként akár három kWh energiát képesek tárolni.
Az energiatároló rendszer másik előnyös tulajdonsága, hogy egyes szakaszokon felsővezeték nélkül is gurulhat a villamos. Feltöltött kondenzátorokkal a negyven méter hosszú, utasokkal terhelve akár hetventonnás szerelvényt négyszáz méterre is elviszi. E tulajdonságának különösen a történelmi belvárosokban lehet jelentősége, ahol a vezetékek elcsúfíthatják a városképet.
agy éppen érzékeny műszereket használó intézetek közelében. A heidelbergi Neuenheimer Feldbe tervezett két pályaszakaszon a vezetékek által létrehozott elektromos mező megzavarhatja az egyetem Fizikatechnikai Intézete és a Német Rákkutató Központ rendkívül érzékeny mérőműszereit. Itt nem lesz vezeték, de a pálya megépül.