A neten dúl a karácsonyi bevásárlási láz
Ha karácsony, akkor vásárlás, méghozzá webes. A GKIeNet felmérése szerint évente 50 százalékkal nő az elektronikus kereskedelem mértéke, itt nincs válság, hisz idén akár a 95 milliárd forintot is meghaladhatja az online kiskereskedelem - webshopokra vontakozó bevétele - mondta Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért elnöke. A GKIeNet adatai a kereskedők körében végzett kutatáson alapulnak, nem pedig az internetezők megkérdezésén, így jól kirajzolódik a töretlen fejlődés (tavaly 65 milliárd volt ez a bevétel.)
Egy másik kutatás is a témánkhoz tartozó adatot közöl: az NRC által készített ECommerce Trend Report adatai alapján a legalább hetente internetező magyar felnőttek kétötöde vásárol kisebb-nagyobb rendszerességgel az interneten; webáruházakat, online kirakatokat, ár-összehasonlító oldalakat azonban ennél lényegesen többen látogatnak. A karácsonyi vásárlások előkészítésére is kiválóan alkalmasak az idén már egyre több helyen kiemelten kezelt részletes termékinformációk és a termékek forgatható, részletes fotói, leírásai, az ár-összehasonlító oldalakkal pedig percek alatt akár ezreket spórolhatunk!
Mint sok esetben, most is segítségül hívhatjuk a Google keresőt. Kéner Eszter online szakértő, a Guglisagok.hu blogírója a netes vásárlások kapcsán érdekességként megemlítette az ún. "trendkeresőt." A Google Keresési Trendek segítségével minden érdeklődő információkat gyűjthet be arról, hogy milyen keresőszavakra mennyien kerestek vagy keresnek éppen. A kirajzolódó grafikonokról világosan látszik, hogy minden időszak közül a karácsony környéki ugrik ki legfeltűnőbben sok termék és téma esetében. A "karácsonyiajándék-ötletek" kereső kifejezés az elmúlt 30 napban például 500 százalékos növekedést mutatott, de a házilag készíthető ajándékokra is sokkal többet kerestek - mondta Kéner Eszter.
Az internetes áruházak termékei közül az idén is a kozmetikai szerek, a könyvek, CD-k, DVD-ék, valamint a gyermekjátékok vezetik a toplistákat, de vásárolnak műszaki cikket, ruházati termékeket is a neten - tudjuk meg az nrc.hu felméréséből. Kis Ervin Egon még hozzáteszi, hogy ami a hagyományos áruházakban is "menő", azt keresik a neten is: amikor boltokban az iPhone, vagy az LCD tévék a sláger, a netboltokból is ezeket viszik.
Minden évben felröppennek a hírek, hogy veszélyeket is rejt az online vásárlás, csalók és tolvajok is "várják" a karácsonyi vásárlókat. A kereskedő, vagy a szolgáltatók minőségi tanúsítványait végző Fair Business minősítő testület elismerő logója, vagy a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért szervezet tagsága egyaránt garancia lehet, hogy a webáruház biztonságos.
Megnyugtatóan szól a témáról a hét éve indult internetes könyváruház, az idén négymilliárd feletti árbevételre számító bookline.hu vezérigazgatója. Starcz Ákos szerint nincs érdemi változás az internetes áruházak működésében, gyakorlatilag a hagyományos kereskedelem zajlik úgy, hogy "belekeverték az internetet". Náluk kezdettől fogva van netes fizetési lehetőség, azonban a vásárlók jelentős része mégsem ezt, hanem a személyes átvételt és készpénzes fizetést preferálja. Nem igaz tehát, hogy az internet terjedése miatt kevesebbet olvasnánk, sőt a könyvek értékesítését megkönnyíti az internet.
A kézzel fogható áruk mellett azonban vannak olyan termékek, szolgáltatások, amik nem, vagy csak hosszas utánajárás után érhetők el az offline, valódi világban. Az interneten viszont pár kattintás után lehetőségünk nyílik olyan különleges, egyedi ajándékok megrendelésére, amik talán valódi meglepetést is okozhatnak. Ilyen pl. a bakelitlemezeinket újra hallgatható állapotba hozó "bakelitdigitalizáló készülék", vagy az élményeket kínáló feldobox.hu vagy nagynap.hu, ahol repülőgép-szimulátor kipróbálásától a valódi harckocsivezetésig, vagy kevésbé harciasoknak egy kellemes kényeztető-szépítő kezelésig sok mindent megrendelhetünk. Persze jó pénzért. De a kevésbé tehetősek is okozhatnak személyes ajándékkal életre szóló örömöt: Az Országos Széchényi Könyvtár, és néhány vidéki könyvtár is kínál egy átlagos könyv áráért évszámokhoz kötött, személyre szabott, eredeti korhű dokumentumokból, újságcikkekből szerkesztett saját újságot, benne az ünnepelt, a megajándékozottt születéséről szóló "gólyahírrel".
A 2009-ben az Év honlapjának és az Év legígéretesebb kereskedőjének is kikiáltott bigyoshop.hu oldalon rengeteg feleslegesnek tűnő, de derűt, örömet okozó tárgyat találhatunk erre fogékony ismerőseinknek, kutakodhatunk a kütyük között a karosszékből.
És persze a legértékesebb ajándékok közé tartozik a saját kezűleg készített kreatív meglepetés, legyen az egy saját fotókból álló fotókönyv, receptjeinkből álló fényképes szakácskönyv, egyénileg, gyerekrajzokból és fotókból készített naptár, személyre szabott szolgáltatásokat tartalmazó "kuponfüzet", vagy egyéb "barkácsolt" digitális ajándék, a neten mindehhez segítséget kaphatunk.