Akciós karácsony

Bár néhány idei játékpremier erőteljes trendfordulóra (a képernyőn ábrázolt erőszak visszaszorulására) engedett következtetni, a karácsonyi kínálaton ebből semmi nem látszik: egy-két üdítő kivételtől eltekintve csak akciójátékok szerepelnek az őszi-téli szezon újdonságai között. A "játékos" agresszió terjedését láthatóan a különféle korhatárpraktikák sem gátolják, a gyártók a rajzfilmsztorikba is becsempészik az erőszakot.

A játékipar üzleti és kreatív oldalával egyaránt foglalkozó Gamasutra.com a számítógépes játékokról szóló (szak)lapok felől közelítette meg a témát: a vezető magazinok címlapjára a főszezonban csak akciójátékok tudtak felkerülni. De hasonló a helyzet a kereskedelemben is. Míg tavaly ilyenkor minden a békés Spore körül forgott, az idei karácsony vezető játékpiaci híre az Aliens vs. Predator kitiltása Németországból és Ausztráliából. Nem sokkal előtte a szezon másik nagy játékszenzációját, a Modern Warfare 2-t érték nagyon is megalapozottnak tűnő támadások, egyebek között azért, mert - legalább is a kritikusok szerint - emberi jogokat és többféle nemzetközi egyezményt is sért az alkotás (azzal, hogy az erőszakos szituációkban semmilyen támpontot nem ad a helyes és a helytelen cselekedetek közötti választáshoz, és így az immorális tetteket vállalható, következmények nélküli alternatívaként mutatja be). De a sajtókritikák és a fórumok tanúsága szerint sokakat kiakasztott a Mini Ninjas (mini nindzsák) nevű, rajzfilmmiliőben játszódó "matiné" is, amely - ha a külsőségeket lehántjuk róla - egy klasszikus ölős-verekedős akciójáték, némi mágikus beütéssel.

Aki erőszakmentes újdonságot akar, annak a nagy nevek közül - a menetrendszerűen érkező sportjátékok mellett - idén csak a Lego Rock Band és a Forza Motorsport 3 jut. Előbbi a nevének megfelelően a sikeres zeneimitátor és ritmusjáték "legósított" változata, amelyben a Lego-figurák adják elő a dalokat. A Forza klasszikus autóverseny, az új időknek megfelelő történetmentes, szimulátorszerű kidolgozásban. Erőssége a rengeteg pálya - nagyjából a fele igazi versenypályák reprodukciója, a többi teljes egészében virtuális -, és a végletekig vitt kreativitás. Azaz itt a tartalmat már nagymértékben a játékos állítja elő, és a műszakilag, illetve dizájnban a saját képünkre formált autót a játék "aukciós házában" (játékpénzért) akár el is adhatjuk azoknak a játékostársaknak, akiknek kevesebb ötlet vagy szabadidő jutott. Persze maga a gyártó is folyamatosan állít elő frissítéseket - új autókat, matricákat, tuningkészleteket -, ezek egy része ingyenes, a többiért viszont fizetni kell.

Idehaza mindkét erőszakmentes újdonság jól kezdett, de azért ne legyenek illúzióink: a piacot (a legálisat és a "letöltőset" is) nálunk is az akciójátékok uralják.

A Lego Rock Band
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.