Öveges professzor 2.0

Emlékeznek még Öveges professzor iskolatévé-beli előadásaira? Hasonlóan elfogadható lesz az a több internetalapú, távoktatásos újítás, amit a minapi Edukreatíve-learning konferencián is bemutattak.

Emlékeznek még Öveges professzor iskolatévé-beli előadásaira? Ha a kísérletek nem is mindegyike, de az élmény biztosan megmaradt, Minden bizonnyal hasonlóan elfogadható lesz az a több internetalapú, távoktatásos újítás, amit a minapi Edukreatíve-learning konferencián is bemutattak.

A webinárium kifejezést azokra az online összejövetelekre alkalmazzák, amikor az internet segítségével különböző helyszíneken lévő emberek egy közös előadáson vesznek részt, és aktívan hozzászólnak, kérdeznek, akár élő, webkamerás képpel és hanggal. Mindezt stílusosan azon a webináriumon lehetett megtudni, amit azt Edukreatív konferenciához állított össze a fejlesztő cég - ismertette Laczkó János, az Infotéka Kft. ügyvezető igazgatója.

Az élénkülő piaci keresletre pár éve felfigyelve már Magyarországon, magyar nyelven is léteznek erre kifejlesztett, felhasználóbarát webinárium-megoldások. Egy oktatási intézménynek, vállalkozásnak vagy akár civil szervezetnek is fontos lehet, hogy ne kelljen a részvevőknek utazniuk, időpontokat egyeztetniük.

- A partnerek között vannak trénerek, tanácsadók, nyelvtanárok, bankok, szakértők és egy fotóklub is, de a legújabb piacon, a Logi-Tech 2009 virtuális logisztikai kiállításon és szakmai online konferencián is sikerrel vizsgáztunk - mondta Laczkó János.

Hogyan működik a webinárium? A tanár egyszeri díjért megkapja a jelszavas hozzáférést a webináriumi tanterméhez, amit előadása előtt testre szabhat, "berendezhet": táblafeliratok, jegyzetek, megosztható különféle formátumú tananyagok, de akár aláfestő zene, kisfilmek feltöltése és persze a résztvevők meghatározása is benne van a nagyon költségkímélően meghatározott bérleti díjban. A tanulók a tanárral lépnek kapcsolatba, és az általa megszabott díjért vagy akár ingyenesen kaphatnak hozzáférést a tananyaghoz, amin élőben részt vehetnek, vagy később, kényelmesen, feldolgozható időben visszanézhetnek, akár közösen egy teleházból vagy könyvtárból.

Már állami szinten is felismerték az e-learningben rejlő lehetőségeket, amelyet a közoktatásban is ki lehet aknázni - mondta el Nagy László, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet (NSZFI) főigazgatója. 2010 novemberéig több mint 7 milliárd forintot költenek el elektronikus tananyagok fejlesztésére. Ennek eredményeként mintegy 3000 olyan tartalomelem jön létre, amely az új OKJ-nak megfelelő, iskolai rendszerben oktatható szakképesítésekhez kapcsolódik.

- Az ígéretes eszközök ellenére lassabban terjed az e-learning használata. A folyamatot a felnőttoktatásban az is gátolja, hogy bár az NSZFI rendszeréből már most is több száz elektronikus tananyag érhető el díjmentesen, az intézmények nem tudnak erről a lehetőségről, vagy egyelőre nem foglalkoznak vele - mondta dr. Henczi Lajos, a humáninformatikával foglalkozó nexONEDU vezetője.

- Úgy gondolom, hogy inkább a tanulási szokásaink akadályozzák a módszer széles körben való elterjedését. Mi gyerekkorunk óta arra szocializálódtunk, hogy a tanulás azt jelenti, hogy elmegyünk az iskolába, és ott meghallgatjuk, amit a tanár mond. Az e-learninghez azonban teljesen más tanulási stílust kell alkalmazni: a tananyagot nem feltétlenül "készen" kapjuk, hanem részben magunknak kell utánajárnunk, kiegészítenünk, és az sem egyértelmű, hogy ha elakadunk, kitől kérhetünk segítséget.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

- A személytelenség tényleg probléma lehet - mondja Joó Zsuzsanna karrier-tanácsadó, tréner, HR-szakember. Én pedagógiailag azt tartom helyesnek, ha a résztvevők egyenrangúan, arccal és hanggal kapcsolódnak be a webináriumprogramba, és nem egy ki tudja, kit takaró, virtuális avatarral "néz szembe" a webkamerán át látható-hallható tanár.

Rétsághy Zsolt, a gödöllői Prompt Oktatási Központ tanára meglepő tapasztalatokról számol be az eddigi távoktatásos tanfolyamokat értékelve.

- A mai középkorú derékhadnak számító tanártársadalom nagy része nehezen igazodik el a neten, gondot okoz nekik pl. a navigálás is egy oktatási portálon. A másik problémának azt látom, hogy a résztvevőknek elementáris erejű motivációra van szükség ahhoz, hogy kitartsanak egy-egy virtuális oktatási kurzusban. Egyszer-egyszer belépnek, de később, mivel bármikor elérhető, a legtöbben csak halogatják, és végül el is hanyagolják az elektronikus tanulást.

A tananyagot nem feltétlenül készen kapjuk, hanem részben magunknak kell utánajárnunk
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.