Alvással fejleszthető memória
Korábban már számtalan tanulmány rámutatott, hogy az alvás javítja a gyakorlatban elsajátított mozgások memorizálását. A mozgáskoordinációs képesség azonban pusztán megfigyelés útján is fejleszthető. Az Ysbrand D. Van Der Werf és kollégái nevével fémjelzett kutatás azt vizsgálta, vajon szükség van-e alvásra ahhoz, hogy a megfigyelés után beépüljenek az új mozdulatsorok. Hatvannégy egészséges embert tanulmányoztak.
A kísérletekben részt vevők egy rövidfilmet tekintettek meg, amelyben egy kéz egy számítógép billentyűzetén ütött le bizonyos számkombinációkat. Ezeket a mozdulatsorokat kellett megismételniük egy későbbi tesztelés során. Annak elkerülésére, hogy a videó lejátszása közben gyakoroljanak, a bal kéz mutató-, illetve középsőujjával folyamatosan nyomva kellett tartaniuk a klaviatúrán az "Alt", illetve az "A" billentyűket. Fontos tudni azonban, hogy az ujjak mozdulatainak megfigyelése még önkéntelenül is kiválthatja a megfelelő izomcsoportok aktivitását a kísérleti alanyokban. A mérések alapján viszont a kutatók ilyen hatást nem láttak (az izomcsoportok aktivitási szintjét a résztvevők kezére erősített speciális műszerrel mérték).
Azok, akik a megfigyelés után egyből aludni tértek, a későbbiekben 22 százalékkal gyorsabban és 42 százalékkal kisebb hibaaránnyal teljesítettek. Ezzel szemben azoknál, akik az észlelési folyamat után több mint tizenkét órával feküdtek csak le, nem észleltek javulást. Épp ezért a tudósok arra következtetésre jutottak, hogy a megfigyelés után azonnali alvásra van szükség ahhoz, hogy fejlődjön a mozgáskoordinációs készség. A benyomás megszerzése után valószínűleg azért szükséges gyorsan nyugovóra térni, mert a felkelés során az újonnan kialakított emlékek hajlamosak összekeveredni egymással - ha több dolgot csinálunk egymás után alvás közbeiktatása nélkül, nem érvényesül a fokozott tanulási képesség. Végül, a kísérlet azt is bebizonyította, hogy az azonnali alvás memóriafejlesztő hatása napszaktól függetlenül érvényesül.
A teljesítmény javulása megfigyeléses tanulás esetében erősen függ a benyomás és az alvás között eltelt idő mennyiségétől. A gyermekek, a sportolók és a rehabilitálódó betegek számára a fő üzenet az, hogy közvetlenül elalvás előtt figyeljék meg az elsajátítani kívánt mozdulatsort.