Lelki hadviselés a klímaváltozás ellen
A fogyókúra-mániás ifjúságnak nem arról kell beszélni, mekkora terhet ró a környezetre a marhahúsos hamburger előállítása, hanem arról, hogy milyen mértékben veszélyezteti ez az étel az egészségüket. Bár a konzervatív szakemberek szerint ez pszichológiai manipuláció, amerikai felmérésekből az derül ki, hogy a legtöbben az ilyenfajta befolyásolást általában nem nagyon veszik rossz néven. Mi több, a vizsgálati megfigyelésekből érdekes következtetéseket vontak le a kutatók.
Miután az emberek többségében mélyen él a nyájszellem, könnyebb például azzal az érvvel rávenni őket az áramfogyasztás mérséklésére, hogy szomszédaik takarékosabbak náluk e téren. Egy kísérletben például arra kértek embereket, hogy légkondicionálók helyett ventillátorokat használjanak éjszaka, ne égessenek feleslegesen lámpákat, és rövidebb ideig zuhanyozzanak. Egyes üzenetekben azt hangsúlyozták, hogy ez az energiamegtakarítás szempontjából fontos, másokban a jövőbeli generációk életminőségére hivatkoztak, megint másokban a pénzügyi megtakarításokra. Mint kiderült, azok a szórólapok bizonyultak leghatékonyabbaknak, ahol a szomszédokhoz való felzárkózásra invitálták a takarékoskodási kampány résztvevőit.
Egy másik felmérésben közölték a kiválasztott terület lakóival, hogy mennyi a szomszédok átlagos energiafogyasztása. Érdekes módon, aki az átlagnál kevesebbet fogyasztott, az növelte a saját fogyasztását, és csak az átlagnál többet fogyasztók csökkentették az energiafelhasználásukat. E problémát egy egyszerű módszerrel ki lehetett védeni: az átlagnál alacsonyabb fogyasztók szórólapján egy mosolygó fej jelezte az elismerést, az átlagnál nagyobbaknak pedig egy szomorú arc jelezte a pazarlást.
A versenyszellem kiválóan működött egy ohiói egyetemi kollégiumban is, ahol versenyt írtak ki arra, hogy melyik lakóegység tudja a legtöbb energiát megtakarítani. Spórolásuk mértékét a diákok számítógépen követhették nyomon, és mint kiderült, a kísérlet végére a verseny győztese 55 százalékos villanyáram-megtakarítást ért el.
Gépkocsival közlekedőknél érdekes módon az aktuális benzinfogyasztás folyamatos visszajelzése nem tűnik optimális megoldásnak. Ha azonban a vezető az elmúlt fél óra ötperces intervallumokban mért fogyasztási adatait kapja meg (pl. egyes Toyota-modelleknél), vagy ha egy villogó trófea jelzi a gazdaságos fogyasztást (egyes Honda-modelleknél), még tanulni is hajlandó - azaz a jobb fogyasztáshoz igazítja vezetési stílusát.
Az energiafelhasználás visszajelzése nem csupán gépkocsiknál működik hatékonyan. A háztartási energiafogyasztást jelző készülékek alkalmazása esetén 5-12 százalékos megtakarítást lehet elérni egyes vizsgálatok szerint.
Hardisty és Weber amerikai kutatók arról számoltak be, hogy a jövőbeli veszteséggel való riogatás hatékonyabb, mint a jövőbeli nyereséggel való kecsegtetés. Riasztóbbnak tűnik ugyanis 500 dollár elvesztése az elkövetkező tíz évben, mint ugyanekkora nyereség ugyanennyi idő alatt.
Miután az ember társas lény, várhatóan a másokkal való érintkezés és a mások cselekedetének példaértékű volta szintén hatékony eszköznek bizonyulhat a klímaváltozás mérséklését szorgalmazók kezében. Az energiamegtakarítási eredmények Facebookra (az iwiwhez hasonló rendszer) történő feltöltése például stimulálhatja a baráti kör spórolási hajlandóságát.
Pittsburghi kutatók pedig a Tamagocsi ötletén felbuzdulva egy jégtáblán álldogáló virtuális jegesmedvével tesztelik a lakosságot. A jegesmedve alatti jégtábla mérete növekszik, amennyiben a célszemély környezetbarát módon viselkedik, például rövidebb ideig zuhanyozik. A kezdeti eredmények azt mutatják, hogy a fehér maci hatékonyan veszi rá az embereket a környezettudatos viselkedésre.