Az innovatív iskolák nyitottabbak az energiatudatosságra

Fejlesztői szempontból egyszerű, de jól működik és hatékony - állítja az EnergiaKaland portál interaktív ismeretbővítő felületéről Varga Attila, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) tudományos főmunkatársa. A program hazai adaptációjába az OKM felkérésére bekapcsolódó pedagógus szakértő szerint az iskolák hozzáállása változó: elzárkózást sehol sem tapasztaltak, az innovatív oktatási intézmények pedig szinte kivétel nélkül használják valamilyen formában az EnergiaKalandot. ENERGIAKALAND melléklet

Az OFI - az oktatási minisztérium és az E.On között létrejött együttműködési megállapodás nyomán - már akkor bekapcsolódott a hazai EnergiaKaland programba, amikor az még csak terv szintjén létezett. Az intézet feladata a hazai adaptáció segítése, illetve a segédanyagok elkészítésében történő közreműködés volt. Ahogy Varga Attila fogalmaz: a programot a hazai oktatási környezethez, a magyar valósághoz kellett igazítani. Ez elsősorban a magyarországi adatok felkutatását és betöltését jelentette, maga az Angliából származó EnergyExperience projekt ugyanis meglepően jól illeszkedik az itthoni oktatási rendszerbe. - Angliában létezik Science tantárgy, a természettudományos ismeretanyag teljes komplexitásával, amely természetes terep az energiával kapcsolatos ismeretek átadásához. Idehaza más a rendszer, a témakör több tantárgy anyagában szétosztva jelenik meg: a földrajz, a fizika, a kémia, sőt a társadalomismeret is idetartozik. Ebben a környezetben talán nagyobb bátorság kell ahhoz, hogy egy iskola vagy akár egy pedagógus felvállalja a programot - vélekedik a szakértő.

Varga Attila leszögezi: a jogi alapokat a NAT egyértelműen biztosítja - bátorságra csupán olyan értelemben van szükség, hogy az EnergiaKaland az összes említett tantárgy tematikáján túlnyúlik, vagyis egyfajta interdiszciplinaritást igényel, ami az alap- és a középfokú oktatásban még nem rutinszerű. Azt viszont senki nem írja elő a vállalkozó kedvű iskoláknak, hogy pontosan milyen formában vigyék be a tanításba az energiatudatosságot. Az EnergiaKaland az eddigi gyakorlat szerint megjelenhet egy rendhagyó szaktárgyi óra keretében (vagy - az alsó tagozatosok esetében - a nem szakrendszerű tanórai oktatásban), egy környezetvédelmi szakköri foglalkozáson - de olyan iskola is előfordult, ahol egy egész tematikus "projekthetet" építettek a program köré kirándulással, terepgyakorlattal, erőműlátogatással egybekötve.

A program a 6 és 18 év közötti korosztálynak szól, ez azonban a közoktatás teljes (kor szerinti) spektruma, amelyet értelemszerűen nem lehet egyféle ismeretanyaggal megszólítani. Az EnergiaKaland készítői négy korcsoportra osztották a leendő célcsoportot, és mindegyiknek külön programcsomag készült. Ezek a modulok logikailag egymásra épülnek ugyan, ám külön-külön is használhatóak, vagyis az egyes modulok megértéséhez és elsajátításához nincs szükség az előzmények ismeretére. A legkisebbek az otthon, a kicsit nagyobbak a város, a nagyok az ország, a középiskolák végzősei pedig a világ energiahasználatának helyzetével, problémáival és a gondok lehetséges megoldásaival ismerkednek.

- A siker legfontosabb eleme a motiváció: érdekes ismeretanyagra és izgalmas, a felfedezés élményét nyújtó elsajátítási módra van szükség - hangsúlyozza Varga Attila. Az OFI szakértője szerint az iskolások számára az internethasználat, a portál flashes megjelenése is motiváló erő, mivel közelít ahhoz a mindennapi internetes környezethez, amelyben szívesen mozognak a szabadidejükben. Ezt bizonyítja, hogy az EnergiaKaland játékos alkalmazásaival nem csak az iskolai környezetben, hanem tanítás után, otthon is szívesen foglalkoznak.

- Az iskolák hozzáállása változó. Negatív tapasztalatunk nincs, elutasítással sehol sem találkoztunk. A nyitottság szintje azonban eltérő. Az EnergiaKaland használata akár az egyes iskolák innovativitásának fokmérője is lehet: ahol általában nyitottak az újdonságokra, a megszokottól eltérő nevelési és oktatási megközelítésekre, ott az EnergiaKaland valamilyen formában többnyire jelen van. A leginkább természetesen az ökoiskolákban: közülük jelenleg már százas nagyságrendben használják a programot - fogalmaz Varga Attila. Az OFI szakértője szerint mutatkozik némi ellentmondás a környezeti nevelési kérdésekben a NAT szellemisége és az iskolai tankönyvek szemléletmódja között: míg az alaptanterv a kor igényeinek megfelelő hangsúlyokkal és szemlélettel kezeli a környezetvédelem és az energiatudatosság kérdéseit, a tankönyvekben ezek a témák vagy egyáltalán nem, vagy pedig csak kipipálandó feladatként, "tankönyvízű" mondatok formájában jelennek meg, márpedig ez a fajta nevelési megközelítés a tizenéves korban már semmiképpen sem hatékony. Az EnergiaKaland viszont alkalmas ennek a dilemmának az áthidalására (hogy csak egyetlen példát említsünk: az atomerőművek témáját is az érvek és az ellenérvek bemutatásával, az egyéni véleményalkotás lehetőségé meghagyva foglalkozik): jobban illeszkedik a NAT szellemiségéhez, mint sok akkreditált tankönyv, és ezt a témával régóta foglalkozó ökoiskolák pontosan érzékelik.

Senki nem írja elő az iskoláknak, hogy milyen formában vigyék be az oktatásba az energia témáját
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.