Sztori helyett szimuláció

Az érzelmekre (vagy inkább az ösztönökre) koncentráló hatásvadászat helyett talán az értelem kerülhet a középpontba a játékiparban - az első teszteket követő szakmai kommentárokból ez a vélemény olvasható ki az egyik kultikus, műfajteremtő számítógépes játék, a Need for Speed (NFS) legújabb verziója, a Shift kapcsán. És ami talán ennél is meglepőbb: az ítészek többsége egyértelműen helyesli és támogatja az irányváltást.

Nincs számítógépes játék a játékost egy "alternatív valóságba" helyező történet nélkül, a sztorinak pedig erőszakosnak kell lennie - ez volt mostanáig a sikerjáték-forgatókönyvek alapgondolata. Az erőszakos tematika még az olyan egydimenziós, alapvetően az autóversenyzésre és a sebességmániára épülő alkotásokban is megkerülhetetlen volt, mint az NFS: minimum egy autólopás és a szabályok tudatos áthágása erejéig megjelent - méghozzá követendő példaként - az agresszió és a deviancia. A Shift mos szakít a hagyománnyal, és a változás egyáltalán nem veszi el a játék örömét. Az új NFS-epizódban gyakorlatilag nincs történet, a sztori helyét a realisztikus szimuláció veszi át. Az autó ebben a játékban nem használati tárgy, még kevésbé státuszszimbólum (nincs például "krúzolás", vagyis céltalan városi korzózás a kocsival), hanem a versenyzés eszköze, mint egy jó futócipő vagy úszósapka. És természetesen autós üldözés sincs, bűn híján nem is lenne értelme. Csak autók vannak, pályák és versenyek, meg persze tuning, de - ez is üdvözlendő reform - nem optikai, hanem kizárólag technikai értelemben.

Az új NFS a legjobb szimulációs programokhoz hasonlóan valóban vezetni tanít, és nem a "minél erőszakosabb, annál sikeresebb" viselkedésmintát sulykolja. A tetteknek ebben a verzióban következményei vannak - ha például ütközünk, egy nagyobb karambolnál nemcsak az autó sérül, hanem a vezető is, és a csattanás rontja a sofőr vezetési képességeit, ugyanúgy, mint a valóságban. Azaz nincs többé öncélú zúzás és gladiátorküzdelem a pályán: az emberi élet is bekerült végre azok közé az erőforrások közé, amelyekkel takarékosan kell bánni.

A keret a sztorik kiiktatásával leegyszerűsödött: maradtak a pályaversenyek és a különböző felállású játékmódok. A grafika ugrásszerűen javult az előző változathoz képest, a hardverigény pedig valamelyest csökkent, ami szintén forradalmi újítás az iparágban: eddig leginkább a játékok folyamatosan bővülő teljesítménye kényszerítette állandó számítógép-bővítésre a vásárlókat. Az NFS a jelek szerint érti az idők szavát, és a válság idején nem sarkall gépcserére - üdvös lenne, ha a jó példát a többi fejlesztő is követné.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.