Nagyobbra tárják az Ügyfélkaput

A közigazgatási szolgáltatások iránti nagy érdeklődésre való tekintettel a kormányzat hamarosan megnyitja az ügyfelek és a dokumentumok ezrei előtt a mintegy ötmilliárdos uniós fejlesztésből elkészülő Ügyfélkapu2. elnevezésű rendszert.

A jelenleg használt Ügyfélkaput, a digitális közigazgatási dokumentumkezelő rendszer továbbfejlesztett változatát az elektronikus ügyintézést igénybe vevők - több mint 785 ezren - már 2009. december 1-jétől használhatják.

Eddig azoknak okozta a legtöbb "örömöt" a 2005. május 1-jén indult Ügyfélkapu, akik nemcsak online, de utána még offline is szeretnek adó-, gépkocsi- és egyéb hivatalos ügyeket intézni. Szeretik, ha gyorsan és sorban állás nélkül elintézhetnek valamit a neten, de utána boldogan mennek el az okmányirodába is, hogy a lefoglalt időpontban sorban álljanak vagy üljenek, regisztráljanak, letöltött-kitöltött űrlapokat átadjanak, fényképezkedjenek stb. Jelenleg ugyanis öt ügytípus kivételével (l. www.ma gyarorszag.hu/okmanyiroda) szinte minden esetben szükséges a személyes jelenlét és a papíralapú dokumentum. És persze tudjuk, hogy időpontot is lehet foglalni, de azt is, hogy ez itten, kérem, Magyarország, és nem mindenhol élveznek előnyt az "időpontosok", és a helyszínen, a kapott időpontban ügyet intézőknek is postán kell feladniuk az eljárási illetékért a csekket, visszavinni stb. - úgy látszik, ettől az eljárásrendtől nehéz egyelőre szabadulni.

A rendszert kifejlesztő Kopint-Datorg Infokommunikációs Zrt. munkatársától, Böszörményi Annától megtudtuk, hogy az ügyfelek által kezdeményezett leggyakoribb ügytípusok az APEH, a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal és az Országos Nyugdíjfolyósító Igazgatóság szolgáltatásai közül kerülnek ki. Ezek jellemzően kérelmek, bevallások benyújtásához kapcsolódnak. Emellett jelentős a jogügyletek biztonságához kapcsolódó ügyintézések száma is.

Az Ügyfélkapu használatához jelenleg egyetlen személyes, okmányirodában elintézett regisztrációra és egy működő e-mail címre van szükség. Kb. fél éve bármilyen ügyet is intézzünk, az okmányirodákban a hivatalnoknak rá kell kérdeznie, kívánunk-e Ügyfélkapu-hozzáférést kezdeményezni.

Az Ügyfélkapu továbbfejlesztése idén januárban kezdődött. A munka célja a rendszer megbízhatóságának növelése és ügyfélbarát jellegének erősítése. A védett adatokat kezelő rendszernek az ügyfélkapun való biztonságos belépés a kulcsa, így azonosítás, belépés területén bevezetik a "kétcsatornás" módszert. Ez azt jelenti, hogy az internet mellett egy másik csatornán, például mobiltelefonon keresztül történik majd a jelszó-azonosítás.

A rendszer robusztusan, de megbízhatóan működik - ez az általános tapasztalat. Mindöszsze háromszor állt le az elmúlt években, mindannyiszor emberi mulasztás miatt, a hiba és a felelősség mindannyiszor ki is derült. Kérdéses, hogy szükség van-e éjjel-nappal működő, méregdrága rendszerre, vagy legyenek szünetek, amikor a karbantartás folyik - vetette fel Baja Ferenc, a MeH államtitkára a parlament informatikai bizottsága előtt. A fejlesztés most a szünetmentes és hibátlan rendszerigény felé halad. És persze a felhasználókat is képezni kell.

Mivel viszonylag kevés hivatalos ügyet intézünk, nincs módunk begyakorolni, és kevés a hozzáértő segítő is. "Egyedül nehezen fognak hozzá az e-közszolgáltatások megismeréséhez, igényt tartanak arra, hogy valaki végigvezesse őket a lehetőségeken" - ezt már Soldevila Katalin, a gödöllői Városi Könyvtár webpolgártanfolyamának vezetője (www.gvkik.hu, www.webpolgar.hu ) mondta el lapunknak. A tanfolyamot a Miniszterelnöki Hivatal támogatta, az eMagyarország program keretében az ország több eMagyarország-pontjában, ill. teleházában indítottak hasonló, mindössze pár órás, közösségi helyen elérhető ügyintézést oktató kurzust.

2009. október 1-jétől a közösségi hozzáférés és az ügysegédlet költségvetésből finanszírozandó közfeladat - olvasható a http://www.telefalu.hu honlapon. A hírhez tartozik, hogy a parlament 2009. június 15-én ellenszavazat nélkül fogadta el az elektronikus közszolgáltatásokról szóló törvényt, amelynek értelmében a kormány az e-közszolgáltatások igénybevételéhez olyan internetes közösségi hozzáférési országos hálózatot alakít ki, ahol 10 km-es körben bárki találhat gépet és szaktanácsadót (e-tanácsadót), aki segítséget nyújthat. Ezek jellemzően teleházak, könyvtárak, eMagyarország-pontok. Ezek listája a http://www.tele haz.hu, ill. a http://www.emagyarorszag.hu címen érhető el. Az idén április óta országszerte hat helyen, pl. postahivatalban ún. ügyfélpontterminálok is működnek, ahol szűrt, biztonságos internetkapcsolaton, a hivatalnokok segítségével lehet internetezni, ingyenesen (www. nyilvantarto.hu).

Aki otthon vagy egyedül áll neki ügyintézni, annak az Ügyfélvonalon keresztül, napi 24 órában hívható ingyenes telefonszámon (189) vagy interneten hívható ügyintézők segítenek, de elektronikus tananyaggal is készültek, és fórumon, e-mailben is tudnak tanácsot adni. Magyarán tényleg felveszik a telefont. Nem géphang. Délelőtt is, napközben is. Értenek hozzá. Szokatlan, sőt talán hihetetlen, de igaz.

Aki nem hiszi, hát járjon utána. Erre induljon, az Ügyfélkapun át.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.