Zene reklámáron
A Spotify ugyanúgy svéd fejlesztés, mint a zeneterjesztést korábban a "kalózkodás" felől forradalmasító Pirate Bay. Ez a megoldás is arra épül, hogy az internetes közösség nem szívesen ad pénzt a zenéért. A filozófia mégis más, a Spotify ugyanis a kecskének és a káposztának - vagyis az ingyenzenére vágyó felhasználónak, illetve a jogdíjakra éhes zeneiparnak - is juttat valamit. Az előbbi tábor reklámokat kap a számok mellé (de nagyjából 3 ezer forintnak megfelelő havidíjért ettől eltekinthetnek), az utóbbi pedig osztozhat az üzemeltetőkkkel a bevételen. Ez a felállás láthatóan mindkét félnek megfelel: a szolgáltatás szélsebesen terjed, és eddig a kiadók sem tiltakoztak ellene.
Az eredetileg csak PC-n futtatható, pillanatnyilag mintegy 5 millió zeneszám elérését kínáló szoftver az Egyesült Királyságban, Svédországban, Spanyolországban, Franciaországban és Norvégiában iPhone-ra, iPod Touchra és androidos telefonokra is telepíthető lesz, a finn zenerajongóknak be kell érniük az Apple-konform változatokkal (Európa többi része pedig egyelőre kimarad a Spotify mobilverzióinak hatósugarából). Az új platformok azonban várhatóan legalább 50 százalékkal növelik a jelenleg 6 milliós ügyfélkört. (H. M.)