Szupergép celebeknek

Az évtized elejére bebizonyosodott, hogy nem lehet naponta fizető utasokkal teletölteni 4-8, menetrend szerint közlekedő, százszemélyes, szuperszonikus, a hangénál kétszerte gyorsabb Concorde-ot. Ennek ellenére megmaradt az igény egy hasonlóan gyors, a fizetőképes utasokat szállító, bármikor igénybe vehető kisebb és olcsóbb repülőgépre. Ami most végre körvonalazódik.

A szuperszonikus Concorde-ok leállítását követően az európai repülőgép-hajtóműveket és -szerelvényeket gyártók konzorciumot szerveztek egy 8-10 személyes, szuperszonikus üzleti, kormányzati, VIP-jet gyártására. Ez az európai HIghSpead AirCraft (HISAC), amelynek gyártására az angol Rolls-Royce-tól az olasz Alenián át az orosz Szuhojig jelenleg már két tucat európai ország 37 vállalata, intézete szerveződött a Mirage harcigép-családdal és utasszállítókkal már bizonyított francia Dassault Aviation vezetésével. Az idei párizsi légishow-n döntöttek a projekt felgyorsításáról.

A konzorciumnak szinte semmit sem kell feltalálnia, hiszen a Concorde-hoz és a szuperszonikus katonai gépekhez már kialakították a kétszeres hangsebesség (kb. 2200 km/óra) fizikai és hőterhelést elbíró anyagokat, hajtóműveket. Olyan bevált konstrukciós megoldásokat kombinálhatnak, amilyen a szélesedő deltaszárny, az elöl lévő, úgynevezett kacsa magassági kormány és a három hajtómű.

A fel-leszállás során magasra emelt orral repülő gép pilótái egy, az orrba húzható periszkópon és digitális képernyőn láthatják az előttük lévő légteret. A kényelmes utasfülke a karcsú, húsz méter hosszú törzsnek alig egynegyedét foglalja el, a többi - meg a szárnyak belseje - tartalmazza majd a 7300 kilométeres távolság 20 kilométer magasan szárnyaló legyűréséhez szükséges kerozint.

A gépek azonnali gyártása előtt már csak egy akadály tornyosul, nevezetesen a szuperszonikus repüléskor a gépek által vonszolt légnyomásugrás, egyszerűbben a hangrobbanás. A Concorde gazdaságosságának is az vetett végett, hogy lakott területek felett csak szubszonikusan, ezer km/órával repülhetett, azóta pedig meg is szigorították a zajtűrést. Így hangsebesség felett csak az óceán felett közlekedhetett. Amíg a Concorde keltette légnyomás-növekedés 100 pascallal terhelte a környezetet, a konzorciumban részt vevő orosz CAGI-intézet kutatói 20 pascalos megoldást is kialakítottak. Más kutatóintézetek hagyományosabb szárnyú modelljei 50-re mérsékelnék a terhelést, de le- és felszálláskor földközelben a celebjet is csak 8 decibeles zajjal terhelheti a környezetet.

A hajtóművek minden elfogyasztott egy kilogramm (1,3 liter) kerozinjából csak 10 gramm nátrium-oxid kerülhet ki a légkörbe, ami jóval kevesebb a hasonló teljesítményű, mai szuperszonikus sugárhajtóművek gázturbináénál.

A
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.