Nicsak, mi beszél?
Hazánkban a vecsési Praktikerben működik 2006 óta a világ első olyan barkácsáruháza, ahol a hagyományos webshop mellett ún. virtuális kosár is segít a vásárlónak. Ezt úgy kell elképzelnünk, hogy egy kisméretű, a bevásárlókocsira erősített kézi szkenner segítségével részletes termékinformációt és akár személyre szabott ajánlatokat kaphatnak az ügyfelek - ismertette a Praktinfo nevű rendszert dr. Ónody Sándor, a cég gazdasági igazgatója. Az áruházat kiszolgáló internetes infrastruktúrát használva az eszköz az elektronikus árucímkéket leolvasva ("self scanning") kijelzőjén megmutatja a termékek nevét, árát, fotóját, valamint a vásárlási kedvezményeket, de egyéb kiegészítő információkat is. A menüjében lekérdezhető az aktuális törzsvásárlói akció, a kedvezményre jogosító vásárlói egyenleg és az áruház térképe. Tervezik, hogy a későbbiekben személyre szabott, pl. vásárlólistát is tud majd kezelni (amit előzetesen átküld a vásárló e-mailben). Azon termékeknél, amelyek kézben nem szállíthatók, az eszköz segítségével fuvarjegyzéket lehet készíteni, ami alapján az áruház munkatársai összekészítik számunkra a megvásárolni kívánt árucikkeket.
A Pest megyei áruház után országszerte tesztelik és a tervek szerint idén augusztus/ szeptember folyamán az öszszes budapesti és a nagyobb vidéki áruházában bevezetik ezt az újítást.
A tárgyak azonosítására, követésére világszerte jó pár évtizede használják a rádiófrekvenciás azonosító csipeket (radio frequency identification - RFID). Hazánkban ez több okból még nem terjedt el. A bevásárlókocsik fém rácsozata ugyanis Faraday-kalitkaként viselkedik. Ez azt jelenti, hogy a jelenség nem engedi a rádióhullámokat terjedni, így a boltokban a termékek kommunikációjához és azok követéséhez nem használhatók.
- Az RFID-technológiát nem használjuk, és a Tesco Magyarországon nem is tervezi a bevezetését a közeljövőben - mondta el Hackl Mónika, a Tesco Global Áruházak szóvivője lapunknak.
A nagy informatikai fejlesztőcégek, pl. az IBM figyelme is az "emberekkel kommunikáló tárgyak" és intelligens, összekapcsolt, automatizált megoldások felé fordult. Az olaszországi turistaparadicsom, Velence városa részére egy olyan alkalmazást fejlesztett, aminek segítségével a turisták könynyebben tájékozódhatnak a városban, a városüzemeltetés pedig képes a Velencében igen gyakori ún. gyalogosdugók megelőzésére. Az alkalmazás egyelőre kísérleti jelleggel a nyár folyamán üzemel. Hogyan működik? Bárki, akinek wifi-kapcsolattal rendelkező mobiltelefonja van, ingyenesen letölt egy alkalmazást (ennek a városhoz kötődően a TagMyLagoon nevet adták). Ez a rendszer végigkalauzolja őket a városon, a nevezetességeknél pedig információkkal szolgál. A technológia a város különböző pontjain elhelyezett szenzorok segítségével működik - tudtuk meg Intődy Gábortól, az IBM közép- és kelet-európai szoftver kommunikációs vezetőjétől.
A hétköznapokhoz kötődik az az újítás is, amit a cég a Máltai Elektromos és Vízműveknél (Enemalta) vezet be. Az Ene-malta és az IBM az ország távvezeték- és vízhálózatát szenzorok tömegeivel szereli fel az elkövetkező 5 évben. A fogyasztóknál központokkal kommunikáló fogyasztásmérőket helyeznek el, amelyek folyamatosan beérkező adatait intelligens informatikai rendszerekkel dolgozzák fel. A megoldás folyamatosan figyeli a közműrendszer kihasználtságát, és nagy igény esetén drágább, kisebb terheléskor olcsóbb tarifát számol. A fogyasztók internetes portálon követhetik figyelemmel aktuális fogyasztásukat, valamint kiválaszthatják a számukra legmegfelelőbb kondíciókat, és szerződhetnek a szolgáltatóval.