Lapátos kerék hernyótalp helyett

Mintegy hétezer éve ismeri az emberiség a kereket. A Mezopotámiából származó őskerék kerámiából készített tele- vagy tömörkerék volt. Iráni leletek szerint pedig közel négyezer évvel ezelőtt jelent meg a küllős kerék.

Az azóta eltelt időszakban a legkülönfélébb kivitelű kerekek születettek az abroncsostól a tömör gumikeréken át a lamellás kerékig. A fejlődés azonban nem ért véget, mert vannak olyan feladatok, amelyek csak különleges kerekekkel ellátott szerkezetekkel, robotokkal oldhatók meg eredményesen. E feladatok közé tartozik például a földrengések vagy a lavinák áldozatainak mentése.

Manapság - a helikoptereken kívül - főként hernyótalpas járműveket alkalmaznak a lavinák helyszínének megközelítésére. Jeges vagy vastag hótakaróval borított terepeken azonban ezek gyakran veszélyesen megcsúsznak vagy elássák magukat. Ezért a japán Ryukoku Egyetem Taro Iwamoto vezette csoportja egy olyan különleges kereket fejlesztett ki, amely lehetővé teszi a vele szerelt járművek, robotok akadálytalan közlekedését jégen, vastag havon, vagy akár törmeléken is. Az új kerék speciálisan kialakított kerékagyon ül. Ennek a keréknek hat olyan lapátja van, amelyek a kerékagyhoz és magához a kerékhez is csatlakoznak. A lapátok a súlypontjukhoz közel kapcsolódnak a kerékagy küllőihez, míg a lapátok hátsó részét forgócsapok kötik a kerékhez.

Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a kerékagynak a keréktengelyhez viszonyított változtatásával a legkedvezőbb lapátszöget állítsa be a jármű vezetője, vagy a robot irányítója. Ez biztosítja a legjobb tapadást, vonóerőt, megakadályozva a kerék elsüllyedését vagy a jármű megcsúszását. Nem igazán jó hasonlattal mondhatjuk azt is, hogy az új szerkezet egy állítható lapátszögű lapátkerék.

Ha jégen kell haladnia a járműnek, akkor a lapátok belevágnak a jégbe és a kerekek így viszik előre. Vastag hó esetén a lapátok mintegy hóásóként, hómaró tárcsaként dolgoznak, és "megeszik" a jármű előtti hófalat, vagy összetömörítik a havat. Azért, hogy a hó ne tudja eltömni a lapátok közötti teret, a kerékagy-szabályozó mechanizmust a keréktárcsába építették be. Az új kerekekkel szerelt kísérleti jármű sebessége egyelőre nagyon kicsi, mindössze húsz centiméter másodpercenként. Úgy gondolják a fejlesztők, hogy összkerékhajtással növelhető lesz a haladási sebesség. Még azt sem határozták meg, hogy a lapátszög függvényében mekkora hasznos terhet vihet egy ilyen jármű. Szintén átfogó kísérleteket kíván a törmeléken való haladási képességek tisztázása. Az már biztos, hogy egy kísérleti példányt 2009 vége felé tesztelnek majd havon a japán hegyekben.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.