Új szoftverrel nincs baleset Japánban
"Vigyázz! Balról kerékpár jön!" - mondja a géphang, miközben a vezető előtt a GPS képernyőjén máris megjelenik a stilizált forgalmi szituáció, amint kerékpáros hajt a kereszteződés felé. Az ilyen, jelzőlámpa nélküli kereszteződésekből sok van, akárcsak kerékpárokból is. Ráadásul itt a gyakorlatban nincs jobbkéz-szabály. Az úttestre a kereszteződés közepén fehér, két egymást keresztező sáv van csak felfestve, az egyik szélesebb, a másik keskenyebb, a szélesebb sáv irányában közlekedő járműnek van elsőbbsége. Elméletileg. Gyakorlatilag viszont még a kereszteződéshez közeledve sem látható világosan, melyik fehér sáv a szélesebb. Ezért a vezetők, ha egyidejűleg érnek oda, előbb megállnak, majd kölcsönös udvariaskodással eldöntik, ki menjen előbb. Nem így a kerékpárosok, közöttük a sok idős biciklis vagy a kormányülésen gyerekét szállító anyuka, akik, borús napokon egyik kezükben esernyővel egyensúlyozva, figyelmetlenül behajtanak a kereszteződésbe. Az ilyen baleseteket fogja most végleg kiküszöbölni az új vezetésbiztonsági rendszer a rendőrség optimista várakozása szerint.
Az út mentén és a kereszteződés sarkain kamerák és optikai adóvevők vannak felszerelve, ez adja a rendszer hardverét. A kamerák érzékelik a közelítő gyalogosok és kerékpárosok mozgását, és az adatokat továbbítják az optikai érzékelőhöz. Ha az optikai érzékelő infravörös jelfogója gépjárművet észlel, a közeledő gyalogosok, kerékpárok adatait máris továbbítja a kocsi felé. Az autó GPS-rendszerére ültetett új szoftver a kapott adatokat kielemzi, összeveti az autó haladási irányával és sebességével. Ha megállapítja az összeütközés valószínűségét, hanggal figyelmezteti a vezetőt, és megjeleníti a monitoron a veszélyhelyzetet, elég időt hagyva a biztonságos fékezésre.
A szoftver nyolcféle veszélyhelyzetet képes felismerni, így autó ütközését autóval, balról kanyarodó kerékpárral és parkoló autóval. A rendőrség már 1996 óta több mint 50 ezer optikai érzékelőt helyezett el az utak mentén, amelyek a forgalmi dugókról informálnak. Jelenleg is, városokban, nagyobb kereszteződésekben a pirosnál várakozó kocsik számára futó felirat jelzi, hol és mekkora dugó keletkezett, hogy a vezető eldöntse, merre indul tovább. Mielőtt zöldre vált a lámpa, a futó szöveg már eltűnik, s ez se zavarja a vezetőt az indulásban. Az optikai berendezések érzékelik a sürgősségi jelzéssel közelítő járműveket is, a lámpák átállításával elsőbbséget biztosítanak nekik a biztonságos áthaladáshoz.
A kamerák felszerelésével 2010 után indul a DSSS-rendszer azokon a helyeken és kereszteződéseknél, ahol gyakoriak a balesetek. A szükséges szoftver a GPS navigációs rendszerére telepíthető. A DSSS bemutatásához a rendőrség már próbavezetést indított a tokiói Nemzeti Tudomány Múzeumánál. Az érdeklődők kipróbálhatják a veszélyhelyzetek elkerülését, miközben ismét megbizonyosodhatnak, hogy a jó vezetőnek továbbra is figyelnie kell az utat.