Karnyújtásnyira a gondolatvezérléstől

Minden a vezérlés körül forog az idei E3-on (Electronic Entertainment Expo). A Los Angeles-i "szórakoztatóinformatikai" szakvásár idei szenzációi a mozgás- és érzelemérzékelő játékok voltak. Közben zajlik a tajvani Computex, ahol a "komoly" számítástechnika - főként a Wi-MAX, illetve az ultrasovány notebook - viszi a prímet.

A játékkonzolgyártás korábbi úttörője, a Sony a PlayStation Motion Controller nevű egységgel igyekszik visszahódítani a Wiihez (az első, mozgással irányítható játékvezérlőhöz) pártolt híveit. A nintendo Wiije az elmúlt másfél-két évben nemcsak a konzolpiaci erősorrendet írta át, hanem a dizájnerek, a mozgássérültek, a fogyni vágyók és még egy sor másik csoport kezébe is új eszközt adott, vagyis a versenytársak igyekezete érthető. Csupán az a kérdés, hogy nem késői-e a próbálkozás - a játékipar ugyanis lassan túllép a mozgásérzékelésen. Súlyosbító körülmény, hogy az E3-on még csak a demoverziót láthatta a közönség, a boltokba 2010-ben érkezik meg a készülék.

A Nintendo tovább bővítette a "vezérlő" fogalomkörét: a japán cég újdonságát, a Vitality Sensor nevű eszközt a játékos ujjára kell csatolni, onnan továbbítja a pulzusra, illetve a vérnyomásra utaló adatokat a számítógéphez. Ez - a hazugságvizsgáló-szerű alkalmazásokon túl - például olyasmire lesz jó, hogy idejében tudósít róla, ha a felhasználó túlstresszeli magát, és megelőzésképpen kevesebb ijesztő effektet alkalmaz, vagy egyszerűen könnyít a játék menetén. A legtávolabbra a Microsoft merészkedett az eredeti koncepciótól: az Xbox 360-hoz egy-két éven belül már semmilyen kontrollerre nem lesz szükség. A Project Natal kódnevű most bemutatott fejlesztés lényege, hogy a konzolra egy virtuális személyiség települ, aki kamerákon és mikrofonokon keresztül figyeli és értelmezi a játékos érzelmi és egyéb reakcióit, még átélhetőbb élménnyé téve például a számítógépes síelést vagy küzdősportokat. Ez a megoldás - amely már tényleg csak egy karnyújtásnyira van a gondolatvezérléstől - valószínűleg szintén 2010 végén startol majd 200 dollár körüli áron.

Az E3 a hardverek mellett természetesen a játékszoftverek seregszemléje is. A nem (annyira) erőszakos kategóriában eddig - a magyar piacon is elérhetővé váló játékok küzül - az Alan Wake nevű krimihistória, illetve a The Beatles: Rock Band című zeneimitátor mutatkozott be sikerrel. Utóbbi a meghökkentően népszerű Guitar Hero-Rock Band vonulat legújabb darabja, amelyben egyelőre 54 Beatles-nóta szerepel, és a lista a későbbiekben nyilván még bővül majd.

A Los Angeles-i játékfiesztával egy időben Tajvanon a számítástechnikai ipar nagyágyúi vonultak fel. Nem véletlenül pont Tajvan a Computex hagyományos helyszíne, mert a kifejezetten számítástechnikára koncentráló szakmai kiállítás résztvevői főként távol-keleti cégek. Idén a szlogen a "WiMAX on the MOVE", vagyis mozgásban a WiMAX. A WiMAX-ot, amely nagy sebességű és hatótávolságú vezeték nélküli elérést jelent, épp most vezetik be Tajvanon kereskedelmi szolgáltatásként, elsőként a helyi metróhálózatban és környékén. A MOVE szó betűi egyébként a mozgás (move), nyitottság (open), vitalitás (vitality) és környezetbarát (ecological) szavakat takarják.

A nagyközönség számára nem látványos, de mégis érdekes adat: a Computex 20 milliárd dollárnyi potenciális üzletet jelent, azaz komoly bevételt a szervező országnak. Tajvan gyakorlatilag egyetlen jelentős exportterméke az informatika, ezért különösen nagy szüksége van folyamatos vásárlói körre: ezt biztosítandó a fejlődő országok - főleg Kína - felé fordul.

A kiállítás legfontosabb témája a vékony notebook volt: a dizájnnál ugyanis fontosabb a kis tömeg és az ízléses kialakítás, ezért aratott nagy sikert az MSI X-Slim termékcsaládja. Az új X-Slim notebookok Intel-platformra épülnek és ultraalacsony fogyasztású proceszszorokat kapnak. Az ultraalacsony feszültségű processzorok forradalminak is tekinthetők a notebookpiacon: lehetővé teszik majd olyan új, otthoni felhasználóknak szánt laptopok gyártását, melyek vastagsága kevesebb mint 2,5 centiméter, tömegük 0,9-2,3 kilogramm közé esik, miközben áruk is megfizethető marad. Kevesebb energiát fogyasztanak annak érdekében, hogy hosszabb akkumulátor-üzemidőt tegyenek lehetővé, mindezt pedig teljesítménybeli kompromisszumok nélkül. Ráadásul csökkentve a környezet elektromos áramfelvétel okozta terhelését. Nem mellékesen ilyen csipekkel is bemutatták a Microsoft Multi-Touch platformját, amelyet a Windows 7-hez és az érintőképernyős számítógépekhez fejlesztettek ki: így egér és billentyűzet nélkül kezelhetők a számítógépek.

Rúgással "tesztelik" a Project Natal nevű játékot
Rúgással "tesztelik" a Project Natal nevű játékot
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.