Volgai hajóbaleset: megkezdődtek a felelősségre vonások

Megkezdődtek a felelősségre vonások a Kujbisevi víztározón vasárnap elsüllyedt Bulgarija kirándulóhajó katasztrófája ügyében.

Alekszandr Basztrikin, a nyomozati bizottság vezetője pénteken Dmitrij Medvegyev elnöknek jelentést téve elmondta, hogy egyelőre három büntetőeljárást indítottak a Bulgarija ügyében. A kazanyi folyami kikötő igazgatóját pénteken elbocsátották állásából, amiért útjára engedte a Bulgarija hajót.

A nyomozati bizottság elrendelte a katasztrófa helyszíne mellett elhaladó, de segítséget nem nyújtó két hajó kapitányának őrizetbe vételét és Kazanyba szállítását, mivel ellenük bűnvádi eljárást indítottak. Egyelőre csupán kihallgatják az Arbat és a Dunajszkij 66 nevű hajók kapitányait. Roman Lizalik, a 77 utast kimentő Arabella hajó kapitánya a sajtóban védelmébe vette két kollégáját azzal, hogy az egyik hajót ő maga kérte az eltávolodásra, míg a másikról valószínűleg nem vehették észre a történteket.

Pénteken arra is fény derült: az Országos Közlekedési Felügyelet illetékes részlege úgy adta ki az engedélyt a Bulgariját bérlő és a kirándulásokat szervező Agrorecsturnak, hogy nem ellenőrizte sem a hajót, sem magát az Agrorecsturt. A Bulgarija számára a végzetes út idén nyáron az ötödik ilyen volt.

Az ügyészség a helyi belügyi igazgatóság közlekedési hatóságának magatartását vizsgálja, hogy miért nem akadályozta meg, hogy az Agrorecstur engedély nélkül és egyéb szabálysértésekkel üzemeltesse a hajót és utasokat szállítson.

Péntek délutánig 114 ember minősítettek hivatalosan halottnak, s még legalább 15 áldozatot keresnek. A rendkívüli helyzetek minisztériuma közölte, hogy a keresést több mint 400 ember folytatja a vízben és a szárazföldön, a folyón lefelé 190 kilométeres távolságig, amíg a Bulgariját a felszínre nem emelik. A kiemelés várhatóan vasárnap kezdődik meg, s 1-2 nap alatt befejeződik.

Az orosz sajtó a szomorú részletekből lassan kifogyva számos kommentárban azt elemezte pénteken, amit Vlagyimir Putyin kormányfő a kazanyi folyami kikötőben csütörtökön úgy fogalmazott meg: "Mennyi áldozat, mennyi gyerek halt meg, rettenetes, hogy milyen hatalmas árat kell fizetnünk a felelőtlenségért, hanyagságért, a biztonsági előírások megsértéséért".

Mint más hasonló katasztrófák után, ezúttal is kampány van kialakulóban Oroszországban: Szentpéterváron, ahol a folyókon és csatornákon számtalan kisebb-nagyobb vízibusz és kirándulóhajó jár, a folyami hajók ügyében illetékes hatóságok jelezték, hogy ezeken kevés a gyermekeknek való mentőmellény. Jurij Csajka legfőbb ügyész pedig egy Medvegyevnél tartott tanácskozáson bejelentette: az ügyészség hozzálátott, hogy megszervezze 150 kirándulóhajó átfogó vizsgálatát.

Oroszországban az utóbbi években a Szovjetunióból megmaradt gyárak, üzemek, bányák, közlekedési eszközök elöregedésével egyre több olyan baleset történik, amely sok emberéletet olt ki, de a közvetlen kiváltó okot többnyire az emberi tényezőben találják meg.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.