Vitakultúrát a fiataloknak!
A záró ellenzék győzelmével végződött a vasárnap délután megrendezett első Budapest Open Nemzetközi Vitaverseny döntője a Corinthia Hotelben. Az eseményen több mint húsz országból, több mint negyven külföldi egyetem hallgatói vettek részt. A versenyen angol nyelven kellett vitáznia bírók előtt a négy kétfős csapatnak: a nyitó kormánynak, a nyitó ellenzéknek, a záró kormánynak és a záró ellenzéknek.
A rendezvényt szervező CEU – Közép-európai Egyetem – és a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói azért fogtak össze, hogy Magyarországon is meghonosítsák, a kultúra részévé tegyék a brit vitaformátumot. A két egyetem kooperáló vitaklubjai októberben kezdték el szervezni a nemzetközi vitaversenyt, és máris a 2013-as repetán gondolkodnak. A szervezők célja az is, hogy legyen több vitaklub a különböző felsőoktatási intézményekben és karokon. Varga Márton szervező elmondta, a vitakörök alapításának tervét már Pécsre is elvitték.
„A bíráskodásnak nincs szabálykönyve, a bírói csapat nagyjából megbeszéli, hogy milyen legyen a pontszórás. De ami eldönti azt, hogy ki nyeri a vitát, az egy egyszerű benyomás – mondja Gólent András, szervező és bíró. Hozzáteszi: – Szerintem ez nem hiba, hiszen itt pont erről van szó, hogy hogyan kell meggyőzni egymást.”
A bírók az érvelésen kívül figyelembe veszik a nonverbális kommunikációt, az előadói stílust is. Fontos még a pontosan és logikusan felépített érvrendszer használata, ami a téma alapos ismerete nélkül nem lehetséges; a meggyőzés tehát önmagában nem elég. Nagyon specifikus, nagyon szakmai érvekkel kifejezetten tilos élni, ugyanis az a cél, hogy az átlagember is megértse az okfejtést, tehát nem szabad semmilyen háttértudást előfeltételezni a hallgatóság részéről. A vitázó diákoknak alapos háttértudásra és nem mellékesen improvizációs készségre, gyors gondolkodásra is szüksége van, mert a tervezésre csupán 15 percük van a felkészülés során, a vitában pedig számíthatnak provokatív kérdésekre.
A vitakultúra elsajátítása során az ember megtanul kérdezni, a tényként kezelt állításokat magában mérlegre tenni, felülvizsgálni, és megkeresni a módját az érvek igazolásának – a szervezők szerint ennek a tudásnak a fiatalok az életben is nagy hasznát veszik majd. A résztvevők sokat tanulhatnak abból is, hogy megismerik a más országokból származók gondolkodásmódját, véleményét és érveit olyan általános témákkal kapcsolatban is, mint például az állam szerepe és annak védelme. A vitaverseny és a felkészülés kritikusabbá teszi a résztvevőket azzal szemben, ami otthon beléjük ivódott, de emellett megtanulják mások véleményét is kulturáltan végighallgatni és értelmes érvekkel megcáfolni azokat. Egy ilyen vitaverseny biztosíthatja hazánk számára a lehetőséget a nemzetközi vitaközösségbe való bekapcsolódásra – vélik a szervező szakemberek.