Beteghalál: nyolcpercnyire volt a helikopter, mégis rohamkocsikat küldtek
Szombaton reggel rosszul lett egy 75 éves férfi a Fejér megyei Vértesbogláron. Gerstner Péter háziorvos nyolc óra körül érkezett ki a beteghez, és azonnal telefonált a mentőknek.
- Rohamkocsit kértem, mert a bácsi olyan súlyos állapotban volt, hogy sürgős kórházi kezelésre, mégpedig intenzív osztályos ellátásra volt szüksége - mondta a háziorvos, aki a férfi betegségéről - annak személyiségi jogaira hivatkozva - további részleteket nem közölt.
A hóakadályok miatt akkor már elzárt Vértesboglárra két irányból, Bicskéről és Székesfehérvárról is elindult egy-egy rohammentő, de kilométerekre a falutól mindkettő elakadt a hóban. Szentes László, a Fejér Megyei Védelmi Bizottság titkára azt mondta: az elakadt mentők elé beállítottak egy-egy hóekét, de kiderült, hogy így sem képesek áthatolni a több méter magas hótorlaszokon. A Bicskéről érkezett mentőből egy orvos és egy mentőtiszt átszállt egy platós teherautóra, amely északi irányból, a szántóföldeken keresztül végül bejutott Vértesboglárra. Éppen déli 12 órakor érkeztek meg az idős bácsi házához, aki azonban fél órával korábban elhunyt.
- A polgármester még délelőtt felajánlotta, hogy egy traktorral kijuttatják a beteget a faluból a hóakadályokon túlra, de ezt nem engedélyeztem. A bácsit csak fekve lehetett volna szállítani, a traktoros utazás megpróbáltatásait bizonyosan nem élte volna túl. Azt viszont nem tudom megítélni, hogy életben maradhatott-e volna, ha a riasztást követően egy-másfél órán belül kórházba kerül - mondta Gerstner Péter, majd hozzátette: - A várakozás óráiban felvetődött, hogy mentőhelikopterre lenne szükség, de arra a gondoltunk, azért nem küldenek gépet, mert úgysem tudna leszállni a nagy szélben.
A történtek után megkerestük a mentőhelikoptereket működtető, állami tulajdonú Magyar Légimentő Nonprofit Kft.-t. Rács Tamás főpilóta azt mondta:
- A sajtóból hétfőn értesültünk a vértesboglári esetről, mi ugyanis nem kaptunk riasztást az Országos Mentőszolgálat irányító-központjától. Minden esetben oda futnak be a hívások, s ott döntenek arról, hogy mentőautót vagy helikoptert küldenek a beteghez, sérülthöz. Mivel a vértesboglári beteghez nem minket riasztottak, még csak tudomásunk sem volt az esetről. Pedig ha kiadják nekünk a riasztást, akkor nyolc perc alatt a helyszínre ért volna a Budaörsön állomásozó gépünk.
A főpilóta arra a kérdésünkre, hogy a szombati viharos időben tudtak-e repülni helikoptereik, azt felelte:
- Gépeink óránkénti 85 kilométeres szélben is biztonsággal repülhetnek, aznap pedig nem volt ilyen erős a szél. Ezt alátámasztja az is, hogy szombaton reggel hétkor, délben és délután háromkor is volt bevetése a budaörsi gépünknek. Vagyis nem lett volna akadálya annak, hogy Vértesboglárra induljon.
Arról, hogy miért nem riasztották a légimentőket, megkérdeztük Győrfi Pált, az Országos Mentőszolgálat szóvivőjét, aki közleményben válaszolt megkeresésünkre. Azt írta: megkísérelték a területi, balatonfüredi légibázison lévő mentőhelikopter riasztását, de az nem volt bevethető az időjárás miatt.
Ezek után többször kerestük a szóvivőt, hiszen közleménye kapcsán több ellentmondás is felmerül: a légimentők állítása szerint nem érkezett hozzájuk riasztás, ráadásul Vértesboglárhoz nem a 72 kilométerre lévő balatonfüredi, hanem a 28 kilométerre lévő budaörsi gép van a legközelebb, amely szombaton a viharos szél ellenére is fel tudott szállni. Felvetéseinkre a mentőszolgálatnál azt közölték: vizsgálják, hogy helyesen intézkedett-e a Vértesboglárról érkezett riasztást fogadó székesfehérvári mentésirányító központ szolgálatvezetője.
A vértesboglári esetből kiderült, hogy kaotikus helyzetet teremtő hófúvásban nem működött olajozottan az életmentés gépezete. Ennek kapcsán azt kérdeztük Szentes Lászlótól, a Fejér Megyei Védelmi Bizottság titkárától: milyen eszközeik vannak a szombatihoz hasonló időjárási viszonyok között az életmentés megszervezésére. Azt felelte: valamennyi erőforrás bevetését a védelmi bizottság koordinálja, így például úgynevezett életmentő konvojt állíthat össze - amelyben hómaró, vontató, tűzoltó-, mentő- és rendőrautó kaphat helyet -, ezen kívül segítséget kérhet a honvédségtől és a légimentőktől is. Arra a kérdésünkre, hogy Vértesbogláron szombaton reggel nyolctól délig ezek közül a megoldások közül miért nem vetettek be egyet sem, Szentes László azt mondta: a beteg halála miatt ennek már nem lett volna értelme.
Sztányi István vértesboglári polgármester szerint már órákkal az idős férfi halála előtt világossá vált, hogy csak speciális járművel sikerülhetett volna eljuttatni a beteget a kórházba.
A történtek nyomán kérdéses lehet az is: ha már a közútkezelő nagyteljesítményű gépei sem tudtak utat vágni a mentőautóknak, a légimentőkre pedig senki nem gondolt, akkor miért nem kértek segítséget a honvédségtől? A honvédelmi tárca válasza szerint a Fejér Megyei Védelmi Bizottság jelezte, hogy esetleg szükség lehet a Magyar Honvédség erőire, ezért ki is jelölték a beavatkozásra alkalmas embereket, technikai eszközöket. Bevetésük azonban elmaradt, mert erre nem kaptak felkérést a megyei védelmi bizottságtól, amely szerint „a hétvégén kialakult időjárási helyzetet az erre rendelt szervezetek képesek voltak kezelni."