Harmincegy éves története során először nyerte el a művészeti díjat egy nem művészeti kollektíva.
Kacagásba torkollott a díjátadó
A fogadóirodák favoritja nyerte el idén a világ egyik legrangosabbikjának számító modern művészeti díjat, a Turner Prize-t. Az 1984 óta kiosztott elismerés történetében kuriózumnak számít, hogy a 25 ezer fontos csekket egy építészeti munkacsoport, a Kelet-Londonban székelő Assemble vehette át.
Az Assemble vehette át a 25 ezer fontos csekket Russell Cheyne / Reuters |
A díjátadó ünnepségre nem a Turner-díj "szülőházában", a Tate Britain-ben, vagy legalábbis a Tate csoport egyik múzeumában, hanem Glasgow Tramway elnevezésű kulturális központjában került sor. Az elmúlt évek Turner-díjasai közül öten végezték tanulmányaikat a dinamikusan fejlődő művészeti életéről ismert skót nagyvárosban. A nyertes kihirdetése kacagásba torkollott, hiszen Kim Gordon, a Sonic Youth, az 1990-es évek rockegyüttesének tagja először az évet rontotta el, majd a díjazott nevét Assemble helyett Assembly-nek ejtette ki. Mindez nem zavarta meg a tizennyolc tagú csoport euforikus ünneplését.
A fiatal építészekből, dizájnerekből, kézművesekből és iparművészekből álló kollektíva a Granby Four Streets néven emlegetett liverpooli projektért érdemelte ki az elismerést. Valójában a Toxteth nevű kerületben megvalósított felújításról van szó, ahol 1981-ben a nyugat-indiai származású közösség az elszegényedés, a helyi hatóságok és a rendőrség közönyéből fakadó reménytelenség miatt fellázadt, és a több napig tartó zavargások során súlyos pusztítást végzett. Az azóta eltelt évtizedekben a lakótelepről sokan elmenekültek, az illetékesek pedig passzívan figyelték a környék széthullását. Az Assemble iroda, amely korábban éppen egy hasonlóan lepukkant glasgow-i kerületben kialakított "ócska modern játszótérrel" hívta fel magára a figyelmet, a még megmaradt lakosok bizalmának elnyerése után vágott bele a munkába. A költségeket alacsonyan tartva végezte el a felújítást, érezhető odaadással fásította az utcákat, majd tette élhetővé, látta el kandallóval, mutatós csempékkel, textilekkel és más dekoratív szerelvényekkel az eleve puritán, mostanra teljesen elhasználódott tipikus angol sorházakat.
A fantáziadús, a helyi közösség folyamatos bevonásával lezajlott felújítás felkeltette a Turner-díj idei zsűrije egyik tagjának, Alistair Hudsonnek a figyelmét. A Middlesbrough-i Modern Művészeti Intézet igazgatója régóta pártfogolja a "hasznos művészetet". Az Assemble kitüntetésekor kiemelte, hogy "a modernizmus legjobb szándékait és hagyományait követik, ami nem művészeti formák vagy művészeti objektumok készítéséről, hanem arról szól, hogyan lehet megváltoztatni, javítani a világot, érezhető különbséget tenni és az életet általában művészibb szintre emelni". A BBC Newsnak nyilatkozva Hudson a Bauhaushoz és a Nagy-Britanniából kiindult Arts and Crafts mozgalomhoz hasonlította a 2010-ben létrehozott munkaközösséget. Amikor egyébként a díjat odaítélő bizottság egy tagja értesítette az irodát a megtiszteltetésről, a telefont felvevő munkatárs azt hitte, nem is "a" Turnerről, hanem egy obskúrus építészeti díjról beszél.
A szűkített listán szerepelt még Janice Kerbel Doug című zenei kompozíciója és Nicole Wermers installációja, mely támlájukhoz szőrmebundákat tűzött székekből állt. A korábban díjazott művek közül Damien Hirst formalinba mártott állatai és Chris Ofili elefántürüléket tartalmazó festékkel készült képe borzolta fel a kedélyeket.