Télen is nyeregben: ezekre kell figyelni, ha hidegben-hóban teker

Szép számmal vannak olyanok, akiket a csikorgó mínuszok vagy egy kiadós hóesés sem tántorít el attól, hogy továbbra is biciklivel közlekedjenek. Nekik gyűjtöttünk össze néhány jó tanácsot.

Az emberek általában kétféle okból ülnek biciklire: vagy azért, mert muszáj, vagy azért, mert szenvedélyes kerékpárosok. Utóbbi csoport még akkor sem hajlandó sutba vágni imádott kétkerekűjét, ha beköszöntenek a téli hónapok. Az idei tél sokáig kegyes volt a biciklisekkel, néhány hűvös vagy éppen esős napot leszámítva meglehetősen száraz időben volt eddig részünk. Néhány napja azonban leesett az első hó, és ez némiképp módosítja a téli biciklizést.

Hóhelyzet, kerékpár, bicikli
Kurucz Árpád 2013.03.26. Digitális 2013. március 26. Havazás, hó, havas. Városképek. Időjárás. Hóhelyzet. Kerékpár, bicikli. Fotó: Kurucz Árpád

Farkasordító hidegben, szélben, hóban nem olyan jó kerékpározni, mint 10-15 fok fölötti hőmérsékletű száraz időben, de lehet. Az első és legfontosabb szabály, amit be kell tartani, az az óvatosság. Az útburkolat síkossá válásával megnő a veszély a balesetekre, ezért ha nem vagyunk kellőképpen elővigyázatosak, könnyen elcsúszhatunk vagy éppen a hirtelen megállással akadhatnak gondjaink.

A legtöbben elkövetik azt a hibát, hogy mégha az utcákat alaposan takarítják is, nem készülnek fel arra, miként viselkedik a kerékpár a tükörjégen, pláne, ha esetleg porhó is fedi az utat, ráadásúl a hideg és a szél miatt hajlamosabbak vagyunk sietni, hogy minél előbb hazaérjünk.

Legyenek azonban bármilyen zordak is az időjárási körülmények, ha mindenképpen biciklivel szeretnék közlekedni, legyünk nagyon körültekintőek! Ez különösen igaz azokra az útvonalakra, ahol a biciklisáv nagyon közel esik az autósok vagy éppen a gyalogosok "territóriumához". Számoljunk azzal is, hogy a villamossínek és a macskaköves utcák a szokásosnál is jobban csúsznak, ezért kanyarodásnál mérsékeljük a sebességünket!

Télen havazás vagy köd miatt akár nappal is gondot okozhat az optimális láthatóság, nem beszélve arról, hogy már négykor szürkülni kezd, éppen ezért kiemelkedően fontos, hogy mind a kerékpár, mind pedig utasa kellőképpen ki legyen világítva. A KRESZ szerint a következő lámpák - évszaktól függetlenül - kötelezőek egy biciklire: fehér színű első lámpa, piros színű hátsó lámpa, egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverő (prizma). Fényvisszaverő ruházat csak lakott területen kívül, éjszaka vagy rosszak a látási viszonyok mellett kötelező, de jobban járunk, ha télen nappal és városban is felvesszük. Szintén jó szolgálatot tehet a karra, lábra helyezett fényvisszaverő szalag vagy pánt, különösen, ha ledes.

A téli kerékpározás kardinális pontja az öltözködés, a jól megválasztott ruhadarabokban nem lesz melegünk, de fázni sem fogunk. A titok a réteges öltözkösben rejlik: a normál öltözék alá mindenképpen szükséges aláöltözet, felülre pedig szél- és csapadékálló dzseki, és nem szabad megfeledkezni a kesztyűkről és a sapkáról sem. Aláöltözetet érdemes sportboltból beszereznünk, elsődleges szempont a jó légáteresztő-képesség, így kerülhető el, hogy átizzadjunk.

A fentieken túl nem árt a kerékpárunkat is téliesítetünk. Fontos, hogy a fékek tökéletesen fogjanak, illetve hogy legyen sárvédőnk, az úttestek és járdák sózása ugyanis nemcsak a gumikat, de a felcsapódó sár és hó miatt a bicikli más részeit is igénybe veszi. Ha van lehetőségünk, a nap végén töröljük át egy nedves ronggyal a biciklit. Próbáljunk olyan biciklitárolót választani, ami legalább részben fedett, így elkerülhetjük, hogy kétkerekű kedvencünk tavaszra berozsdásodjon.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.