Egy táplálék-kiegészítőket forgalmazó cég hirdette magát a londoni metróban egy olyan plakáttal, melyen egy szőke, vékony nő látható bikiniben és a felirat: a te tested készen áll a strandolásra? A reklám olyan vihart kavart, amire a cég marketingesei álmukban sem gondoltak.
Sárdobálás indult egy falatnyi sárga bikini miatt
A kampány a Protein World tejfehérje-készítményeit reklámozza, melyek a testzsír csökkentésében segítik (jól összeállított étrend és edzésterv mellett, persze) a karcsúsodni, izmosodni vágyókat. A csupasz bőr látványa a reklámokban ma már nem számít megbotránkoztatónak, és számos divatcég reklámoz bikinis, illetve fehérneműs modellekkel, a proteinreklám mégis kiverte a biztosítékot sokaknál.
A tiltakozók szerint a reklám lealacsonyító, szexuális tárgyként kezeli a nőket, és a soványságot dicsőíti. A plakátok eltávolítása érdekében egy sussexi nő online petíciót indított, amit több mint 50 ezren írtak alá. Emellett mémkampány is indult a közösségi oldalakon, melynek üzenete: minden test készen áll a strandolásra.
Két lány odáig is elmerészkedett, hogy fürdőruhában fotózkodjon az aluljáróban az egyik plakát előtt. „Hogyan legyen strandolós tested? Vegyél fel egy bikinit". A twitteren az #everybodysready hastaget használó különböző korú, nemű és alkatú emberek az eredeti plakátot meghackelve üzenik: minden test készen áll a bikiniszezonra. Persze ugyanitt az ellenkező állásponton lévők is felbukkannak alkotásaikkal.
A Protein World először a twitteren reagált a támadásokra. Azt írták, „azért vagyunk itt, hogy motiváljunk, nem azért, hogy szánakozzunk". A cég marketingvezetője, Richard Staveley a Sky Newsnak az ügy kapcsán azt nyilatkozta, hogy az ügyfeleiknek pontosan olyan példaképekre van szükségük, mint a plakátjukon szereplő lány, hogy motiváltak legyenek. A tiltakozási hullám azonban célba ért.
A reklámellenőrző hatóság, az ASA vizsgálatot indított az ellentmondásos kampány miatt. Megállapításuk szerint a reklám ebben a formájában aggályos, ugyanis abban a színben tünteti fel a proteinkészítményt, mintha fogyasztó hatása lenne. A plakátokat ezért eltávolítják a metróból, és ebben a formában nem is kerülhetnek ki többé sehová.
A cég attól nem fél, hogy saját ügyfelei is félreértették az üzenetet. Már egy kisebb gúnykampány is kerekedett az állítólagos feminista akció miatt, mellyel - a visszavágók szerint - csak azt érik el, hogy a kövér embereknek ne is legyen kedve lefogyni.