Saját vérével festett egy amerikai múzeum falára egy magyar származású művész
Az akció - és performanszművész ügyelt arra, hogy a drága műtárgyakban ne essen kár, csak a kiállítóterem falát festette össze saját vérével - írja a Huffington Post.
Kántor István művét Monty Cantsin Amen művésznevén szignózta, mielőtt a biztonságiak kivezették a múzeumból. A férfit a rendőrség egy közeli elmeosztályra vitte, ahonnan hamarosan kiengedték és végül vádat sem emeltek ellene.
A Legfőbb ajándék címre keresztelt alkotást és annak születését lencsevégre kapta Antoine Lutens fotográfus, a képeket bárki megtekintheti Facebook-oldalán.
Nem ez az első ilyen akciója a 65 éves Kántornak, akit több neves múzeumból is kitiltottak véres X-ei miatt. Nem teheti be a lábát a New York-i Modern Művészeti Múzeumba, a kölni Ludwig Múzeumba, és sokáig nem látogathatta a Kanadai Nemzeti Galériát sem, de oda végül visszaengedték. "Úgy léptem be, akár egy király" - mesélte mosolyogva Clifford Krauss-nak, a The New York Times újságírójának tíz évvel ezelőtt.
Kántor Magyarországon született, Budapesten találkozott David Zack amerikai művésszel, akivel sokáig együtt dolgozott. 1977-ben emigrált Kanadába, egy évvel később kezdett a művésznevén dolgozni Portlandben. Itt alapította meg a Neoizmust, egy afféle alternatív ellen-művészeti rendszert. "Anti-neoistának kell lenned ahhoz, hogy igazi neoista légy" - magyarázta szatirikusan a művészeti mozgalom lényegét a The New York Times riporterének.
Úgy tűnik egyébként, hogy Jeff Koons nem tartozik Kántor kedvencei közé. 2004-ben a berlini Hamburger Bahnhof galériában kiállított Michael Jackson és buborékok című művét is megpróbálta befesteni egy fiola vérrel, áma biztonságiak közbeléptek és csupán az üres falat sikerült összemaszatolnia. A történtek után letartóztatták, de hamarosan elengedték.