Románia méretű területen keresik a lezuhant Airbus fekete dobozait

A múlt héten az Atlanti-óceánba zuhant Airbus 228 utasa közül 41 holttestét találták meg, a fekete dobozokat nagy erőkkel keresik. Az Air France már tavaly is észlelte gépei sebességmérőinek eljegesedését... NOL-összefoglaló, videóval.

Negyvenegy holttestet emeltek ki a mentőcsapatok az Atlanti-óceánból. A feltételezések szerint az Air France múlt héten lezuhant 447-es járatának utasairól (illetve legéynségéről) van szó. A CNN szerdán brazil katonai forrásra hivatkozva azt közölte, hogy a holttesteket egy közeli szigetre, Fernando de Noronha-ra szállítják helikpoterrel, onnan pedig a brazíliai Recife légi bázisra.

Kettétört a levegőben?

A pünkösdhétfőn lezuhant A-330/200-as légibuszon 32 országból 216 utas - köztük négy magyarországi és egy szlovákiai magyar - valamint 12 főnyi személyzet utazott. A CNN emlékeztet rá, hogy az első holttesteket még a brazil partoktól jóval távolabb találták meg a mentőalakulatok, és egyelőre nem világos, hogy miért: a sodrás miatt, vagy azért, mert a repülőgép még a levegőben kettétört.

Keresés feszített tempóban

A légikatasztrófa vizsgálatát vezető francia hatóságok eközben feszített tempóban folytatják a roncsok és a holttestek felkutatását. Szerdán az Emeraude atomtengeralattjáróval járják a katasztrófa feltételezett helyszínét annak reményében, hogy megtalálják a gép fekete dobozait, illetve a pilótafülke hangrögzítő berendezését, melyek alapján rekonstruálhatnák, mi is történt valójában a 447-es járaton. Mint arról már beszámoltunk, a keresést távirányítású tengeralattjárók is segítik.

Brazil hatósági közlés szerint a megtalált roncsdarabokat Franciaországba szállítják vizsgálatra, a holttestek viszont Recifén maradnak, a törvényszéki orvostani vizsgálat végéig.

Gyanús Pitot-csövek

A tragédia okai továbbra sem ismertek, de a vizsgálók többek között a külső sebességmérők - az úgynevezett Pitot-csövek - meghibásodására gyanakszanak. Az áramlások sebességének mérésére szolgáló csöveket az Air France keddi bejelentése szerint valamennyi A330-as és A340-es Airbus-on lecserélik.

Néha eljegesednek a sebességmérők

Az Air France már tavaly májusban észlelte, hogy nagy magasságban a Pitot-csövek "néha rövid időre eljegesedtek", így a pilóták esetenként nem tudták, pontosan milyen sebességgel repülnek. Az idén év elején elvégzett laboratóriumi vizsgálatokat követően, április 27-én kezdték meg a szenzorok cseréjét.

Az Air France pilótáit tömörítő szakszervezetek egyike, az ALTER azt tanácsolta az Airbus-pilótáknak: ne szálljanak fel, amíg ki nem cserélték a sebességmérőket a gépükön. Egy másik pilóta-szövetség, az SNPL pedig azt közölte kedden, hogy az Air France biztosította őket arról: addig nem szállnak fel az A330-asok és A340-es gépek, amíg legalább két Pitot-csövet ki nem cseréltek a fedélzeten (összesen három ilyen berendezést szereltek fel ezekre a gépekre). Eric Derivry szakszervezeti szóvivő szerint nincs okuk azt feltételezni, hogy a sebességmérők okozták a tragédiát.

Románia méretű területet kell átfésülni

Egyelőre még a katasztrófa pontos helyét sem sikerült beazonosítani, mivel az óceáni áramlatok elsodorták a roncsokat és a holttesteket. A holttesteket és a roncsdarabokat Fernendo de Noronha szigetétől mintegy ezer kilométerre észak-keletre találták meg, de a sodrás miatt egy összesen kétszázezer négyzetkilométeres területet kell átvizsgálniuk - majdnem akkorát, mint Románia területe.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

A kutatásban 12 brazil és 2 francia repülőgép vesz részt, továbbá 5 brazil és 1 francia hajó. Az amerikai haditengerészet két akusztikai műszerrel (speciális hanglokátorral) szállt be a keresésbe, ezekkel próbálják felkutatni a repülőgép hangrögzítő berendezéseit, ezeket ugyanis - katasztrófa esetére - automata vészjelzőkkel látták el.

Hat kilométeres mélységben

A BBC tudósítása szerint a fekete dobozok- melyeket ugyancsak vészjelzővel szereltek fel - akár hatezer méteres mélységben is lehetnek. A BBC idézi Christophe Prazuck francia honvédségi szóvivőt, aki szerint az Emeraude atomtengeralattjáró radarjai 26 négyzetkilométeres területet tudnak átfésülni naponta. Amennyiben sikerül megtalálniuk a fekete dobozokat az óceán mélyén, a Nautile nevű, mindössze 8 méter hosszú mini-tengeralattjárót küldik értük, háromfős legénységgel (ezzel az eszközzel térképezték fel a Titanic roncsait is).

A brazil haditengerészet képe, amelyen az Air France francia légitársaság szerencsétlenül járt gépének egyik,a tengerből kiemelt roncsdarabja látható egy brazil fregatton 2009. június 9-én.
A brazil haditengerészet képe, amelyen az Air France francia légitársaság szerencsétlenül járt gépének egyik,a tengerből kiemelt roncsdarabja látható egy brazil fregatton 2009. június 9-én.
Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.