A La Manche csatorna több mint 100 évvel ezelőtti átrepülésével új korszakot nyitott a repülésben Louis Bleriot, a héten egy újabb nagy lépést tesz az Airbus a légi közlekedésben, amikor a vállalat áram hajtotta gépe átkel a La Manche fölött.
Repüléstörténelmi esemény lesz a jövő héten
Ez lesz az eddigi leghosszabb út, amelyet elektromos repülőgép megtesz.
Ilyen repülőgépek eddig csak rövid tesztutakat tettek meg főleg légi bemutatókon, de az E-Fan lesz az első gép, amely tenger fölött kel át egyik országból a másikba - olvasható a The Daily Telegraph brit napilap honlapján.
Az Airbusnál már terveznek egy 90 üléses, regionális utakra alkalmas repülőgépet, amely elektromos árammal vagy hibridmeghajtással képes lesz repülni 2050-re.
Az E-Fan repülőgép annyira könnyű, hogy óránkénti 10 fontba kerül működtetése, szemben egy hasonló méretű kerozin hajtotta repülőgép 35 fontjával.
Teljes egészében karbonszálból épült, és akkumulátorainak cseréje nélkül képes 160 kilométert megtenni. A repülőgép két méter magas, szárnyainak fesztávolsága 11 méter, a gép hossza majdnem hat méter.
Kettő 32 kilowattos elektromos motor működteti. Külön akkumulátor működteti a hűtő-és a szellőzőrendszert. Kilencven perc szükséges az akkumulátorok teljes feltöltéséhez.
"A repülőgép a méretében hagyományos repülőkhöz hasonlóan repül, nagyon megbízható, és egyik legnagyobb előnye a zéró kibocsátás, teljesen hang nélkül repül, és költséghatékony a működtetése" – mondta Jean Botti, az Airbus csoport főkonstruktőre.
Az E-Fan 2014 márciusában tette meg első útját, azóta mintegy százszor repült.
Az Airbus szerint az elektromos áram hajtotta, alacsony kibocsátású repülés létfontosságú az Európai Unió Flightpath 2050 programjának megvalósításához, amelynek célja a szén-dioxid-kibocsátás 75 százalékkal, a kéjgáz-kibocsátás 90 százalékkal, a zaj 65 százalékkal való csökkentése a 2000-es év szintjéhez képest.
Az E-Fant 2017-ben tervezik bevezetni a piacra, egy nagyobb, négyüléses E-Fant két év múlva.