Rászáll a rendőrség a motorosokra

Május 7-9., majd 28 és 30. között átfogó országos közlekedésbiztonsági akciósorozatot rendelt el az országos rendőrfőkapitány a motorosok és segédmotorosok által okozott, illetve elszenvedett balesetek számának csökkentése érdekében.

A motorosok baleseti kockázata - még szabályos és körültekintő vezetés esetén is - lényegesen nagyobb, mint az autósoké, hiszen nem védi őket sem karosszéria, sem biztonsági öv vagy légzsák, az ütközés erejét sem tompítják energiaelnyelő mezők.  Ugyanezen okokból az európai statisztikák szerint a motorkerékpárosok halálozási kockázata tizennyolcszor  nagyobb az autósokénál.

A motorozás nálunk is reneszánszát éli. A gyorsabb közlekedés élménye azonban gyorshajtásra, veszélyes manőverekre csábítja a két keréken közlekedőket, még a kezdőket is, akik sok esetben úgy kezdenek száguldozni, hogy nemcsak a közlekedési szabályokkal, még saját és motorjuk képességeivel sincsenek tisztában. Emiatt nálunk is, csakúgy mint Európa legtöbb államában, romlik a motorkerékpárosok közlekedésbiztonsága.

A legfrissebb uniós statisztikák szerint az EU 27 tagállama közül az elmúlt évtizedben nőtt a motoros halálos áldozatok száma az utakon. Évente mintegy 6200 közúti baleset végződik motoros halállal.

Magyarországon 2001-ben 47, 2009-ben pedig 69 motoros vesztette életét az utakon. Az idén már (április 26.-val bezárólag) nyolc motoros és három segédmotoros kerékpáros vesztette életét közlekedési balesetben.

A rendőrség döntően „az emberi tényezővel”, azaz a motorosok felelőtlenségével, „a jogkövető magatartás hiányával” magyarázza a  tragédiák számának folyamatos emelkedését. Magyarországon jelenleg mintegy 140 ezer motorkerékpár van forgalomban, átlagéletkoruk meghaladja a 15 évet.  A rendőrség a motorosok „védelmében” elrendelt akcióban elsősorban azt ellenőrzi majd, hogy a motorosok rendelkeznek-e az adott jármű vezetéséhez előírt engedéllyel, viselnek-e bukósisakot, betartják-e a megengedett sebességhatárt és a személyszállításra vonatkozó előírásokat, rendben vannak-e a motorok hatósági jelzései és nem ivott-e a motor vezetője.

A vizsgálatok eredményét a rendőrség május 12-13, illetve június 3-4. között az ORFK honlapján nyilvánosságra hozza.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.