Rászáll a rendőrség a motorosokra
A motorosok baleseti kockázata - még szabályos és körültekintő vezetés esetén is - lényegesen nagyobb, mint az autósoké, hiszen nem védi őket sem karosszéria, sem biztonsági öv vagy légzsák, az ütközés erejét sem tompítják energiaelnyelő mezők. Ugyanezen okokból az európai statisztikák szerint a motorkerékpárosok halálozási kockázata tizennyolcszor nagyobb az autósokénál.
A motorozás nálunk is reneszánszát éli. A gyorsabb közlekedés élménye azonban gyorshajtásra, veszélyes manőverekre csábítja a két keréken közlekedőket, még a kezdőket is, akik sok esetben úgy kezdenek száguldozni, hogy nemcsak a közlekedési szabályokkal, még saját és motorjuk képességeivel sincsenek tisztában. Emiatt nálunk is, csakúgy mint Európa legtöbb államában, romlik a motorkerékpárosok közlekedésbiztonsága.
A legfrissebb uniós statisztikák szerint az EU 27 tagállama közül az elmúlt évtizedben nőtt a motoros halálos áldozatok száma az utakon. Évente mintegy 6200 közúti baleset végződik motoros halállal.
Magyarországon 2001-ben 47, 2009-ben pedig 69 motoros vesztette életét az utakon. Az idén már (április 26.-val bezárólag) nyolc motoros és három segédmotoros kerékpáros vesztette életét közlekedési balesetben.
A rendőrség döntően „az emberi tényezővel”, azaz a motorosok felelőtlenségével, „a jogkövető magatartás hiányával” magyarázza a tragédiák számának folyamatos emelkedését. Magyarországon jelenleg mintegy 140 ezer motorkerékpár van forgalomban, átlagéletkoruk meghaladja a 15 évet. A rendőrség a motorosok „védelmében” elrendelt akcióban elsősorban azt ellenőrzi majd, hogy a motorosok rendelkeznek-e az adott jármű vezetéséhez előírt engedéllyel, viselnek-e bukósisakot, betartják-e a megengedett sebességhatárt és a személyszállításra vonatkozó előírásokat, rendben vannak-e a motorok hatósági jelzései és nem ivott-e a motor vezetője.
A vizsgálatok eredményét a rendőrség május 12-13, illetve június 3-4. között az ORFK honlapján nyilvánosságra hozza.