Pillanatokon múlott egy vasúti tömegkatasztrófa Aszódnál

Feltehetőleg emberi és műszaki hibák együttesen vezettek oda, hogy egy sebesvonat helytelen vágányra „haladt ki” hétfőn este, és emiatt egy másik vonattal szemben közlekedett.

A közlemény szerint az azonnal megkezdett, a MÁV biztonsági szakemberei által vezetett helyszíni vizsgálatok során már megállapították, hogy a sebesvonatot a váltók a vonat kihaladásakor nem a megfelelő vágányra vezették. A forgalomirányító a tévedését érzékelve - a MÁV szerint - felelősen és gyorsan járt el: azonnal értesítette a fő üzemirányítót, és így intézkedni lehetett a vonatok megállításáról. Ezzel sikerült megelőzni balesetet. A két vonat 1630 méterre állt meg egymástól.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) bevonásával vizsgálat indult az esemény körülményeinek tisztázására, és a felelősség megállapítására, ezt követően történhet felelősségre vonás az ügyben - közölte a MÁV.

Hétfőn a 80a vonalon Aszód és Tura között meghibásodott a biztosítóberendezés, amelynek helyreállítását a szakemberek azonnal megkezdték. A biztosító berendezés meghibásodásakor alkalmazandó biztonsági előírások betartásával, fokozott figyelemmel kell a vonatközlekedést megszervezni és lebonyolítani. Ezzel összhangban, az említett esetben úgynevezett állomástávolságú közlekedést vezettek be, mivel a két állomás között a jelzőberendezés nem működött. A kapcsolódó biztonsági előírások betartásával hibás biztosítóberendezés mellett sem fordulhat elő baleset - szögezte le a MÁV a közleményben.

A MÁV hálózatán a több évtizedes berendezések mellett a legkorszerűbb elektronikus számítógépes biztosítóberendezések működnek, ezek azonban több okból romolhatnak el. Legtöbb esetben kábellopás, rongálás, külső behatások vezetnek ehhez, de előfordulhat az időjárással, vagy más egyéb okokkal összefüggő zárlat, áramellátási zavar következtében is. Amikor valamelyik berendezés meghibásodik, azt a szakemberek a lehető legrövidebb időn belül (ami általában néhány óra, de mindenképpen egy napon belül megtörténik) helyreállítják.

A berendezéseket tehát folyamatosan üzemkész, működőképes állapotban tartják. Fontosnak tartotta a MÁV megjegyezni, hogy a forgalmi szabályok maradéktalan betartása mellett meghibásodás esetén sem következhet be baleset. A dolgozókat rendszeresen képzik és vizsgáztatják ezekből az ismeretekből - olvasható a közleményben.

Hangsúlyozták azt is: a MÁV "professzionális üzemirányításának és az alkalmazott biztonsági előírásoknak" köszönhetően Európa egyik legbiztonságosabb vasúttársasága. A kedvező biztonsági statisztika fenntartása alapvető cél, ezért is fontos a MÁV Zrt. számára, hogy az eset mielőbbi tisztázásával mód nyíljon a tapasztalatok levonására, egyúttal a felelősség megállapítására - írták a közleményben.

A május 16-án történt esetről a Magyar Nemzet pénteki száma adott hírt a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetére hivatkozva, amely azonnali vizsgálatokat követelt. A lap beszámolt egy másik, két nappal későbbi esetről is. Mint írták, Újfehértón a Debrecen felé közlekedő Floyd magán-vasúttársaság által üzemeltetett tehervonat indult el felhatalmazás nélkül. A szerelvény meghaladta a vörös kijárati jelzőt, ezzel keresztezve a Debrecen felől bejáró gyorsvonat útját. A balesetet - a lap beszámolója szerint - csak a biztosítóberendezés akadályozta meg.


Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.