Nem csak nálunk lassú: 21 évig épült metróállomást avattak fel Rióban

Az építés kezdete után 21 évvel adtak át egy jelentős új metróállomást Rio de Janeiróban: az Ipanema-Général Osorio állomás összeköti a brazil metropolisz északi és déli részét, és közvetlen csatlakozást tesz lehetővé a Barra de Tijuca nevű új, épülő városnegyed felé, ahol a 2016-os olimpiai versenyeinek többségét rendezik majd.

A fényűző új állomást hétfőn személyesen avatta fel Luiz Inácio Lula da Silva elnök, aki a Maracana stadion állomásig utazott egy szerelvénnyel, egy nappal azelőtt, hogy a várva várt megállót a nagyközönség is használatba vehette.

A világhírű Ipanema-strandon épült megálló építését 1988-ban kezdték, de pénz hiánya miatt nemsokára abbahagyták, s csak 2007-ben kezdték újra.

A 270 millió dollárba került ultramodern metrómegállót "Dél-Amerika legnagyobb városi üregének" nevezte Luiz Moreira főépítész. A 23 méter mélyen fekvő állomáson 12 lift és 17 mozgólépcső működik. Megépítéséhez 300 ezer köbméter sziklát vájtak ki, 350 tonna robbanóanyagot használtak fel, és több mint 1000 munkás dolgozott rajta.

Az állomás falait díszítő kerámiák és festmények Ipanema és a sajátosan brazil zenei műfaj, a bossa nova összefonódását, a városnegyed 1960-as évekbeli hippi múltját idézik.

A 11 millió lakosú brazil nagyvárosban 1970-ben kezdték el a metróépítést, amely azonban csigalassúsággal halad: jelenleg két vonal üzemel, ezek együtt 40 kilométeren napi 550 ezer utast szállítanak.

Az új állomás paradox módon egyelőre nem javít a metróközlekedésen, mert várhatóan napi 80 ezer fős többletforgalmat generál, miközben a megrendelt 19 új metrószerelvény megérkezése nem várható 2011 előtt.

Rióban soha nem tulajdonítottak elsőbbséget a zártpályás közösségi közlekedésnek, a befektetések hiánya és a korrupció miatt a magán busztársaságok tucatjai indultak burjánzásnak anarchikus módon. Úgy hírlik, hogy a busztársaságok finanszírozzák a helyi politikusok kampányait, akik cserébe szemet hunynak a visszásságok fölött és nem erőltetik a metróépítést.

A riói metrónak soha nem volt könnyű dolga a mindenható autóbuszlobbival szemben - mondta a földalatti egy illetékese az O Globo című újságnak. A metropolisz olimpiai pályázatába is belevették a metróhálózat fejlesztésének tervét, egy olyan ígéretet, amelyet a múltban soha nem tartottak be.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.