Meglepő hatással van ránk a karácsonyi vásárlás
A tömeg, a hosszú sorok és a parkolási nehézségek gyorsan frusztrációhoz, ingerlékenységhez, kimerültséghez és szorongáshoz vezethetnek, az ajándékválasztással kapcsolatos aggodalmak pedig a bűntudat vagy az alkalmatlanság érzését válthatják ki.
„Az ünnepi jókedv gyorsan átadhatja a helyét a szezonális bevásárlási stressznek. Ennek egyik fő tényezője a többi ember jelenléte. Más emberek nagy fenyegetést, az idegenek pedig még nagyobb fenyegetést jelentenek. A nálunk lassabban haladókat, például az időseket, ellenségeknek kezdjük tekinteni. Ez pedig vásárlási dühöt vált ki” – idézte dr. David Lewist, a MindLab International kutatóját a Mindennapi Pszichológia.
Szerinte a szervezetünk a jól ismert „harcolj vagy menekülj” állapotba kapcsol. A szívverésünk felgyorsul, miközben átvágunk a tömegen. Fokozódik az izzadás, és egyre több kortizol stresszhormont termelünk.
„Ez pedig agresszív viselkedést válthat ki, ugyanakkor ha valaki levert, megpróbálhat elmenekülni. Előfordul, hogy valaki otthagyja a tele bevásárlókocsit, mert egy percet sem bírna ki többet a boltban” – mondja a szakember. Úgy véli, az ilyesfajta reakcióknak leginkább a nagyvárosokon kívül élők vannak kitéve, akik nincsenek hozzászokva ekkora tömeghez, így hajlamosabbak a stresszre.
Dr. Lewis a következő tanácsokat adta a karácsonyi bevásárlás megkönnyítésére: mindig készítsünk bevásárlólistát; soha ne vásároljunk éhesen; a nagyobb értékű termék megvásárlása előtt mindig sétáljunk arrébb egy rövid időre, és gondoljuk át a választást; valamint tanuljuk meg a különbséget a bevásárlás és a vásárolgatás között!