Megkerülik Afrikát a norvég tankhajók
A szaúdi óriás tankhajó elleni kalóztámadás miatt egy norvég hajózási nagyvállalat arra utasította több mint kilencven tankhajóját, hogy ne a Szuezi-csatornán át közlekedjenek, hanem kerüljék meg Afrikát.
Terje Storeng, az Odfjell SE nevű vállalat elnöke és vezérigazgatója azzal indokolta a döntést, hogy A vállalat nem teszi ki annak a veszélynek a tankhajók személyzetét, hogy az Ádeni-öbölben tevékenykedő kalózok elrabolják és váltságdíjért fogva tartsák őket. Storeng szerint a Jóreménység-fokot érintő kerülőút jelentős többletkiadásokkal jár, de a vállalat számít az üzlettársak támogatására a pluszköltségekben. A vállalatvezető kiábrándítónak nevezte az, hogy az érintett hatóságok és kormányok szemlátomást korlátozott érdeklődést mutatnak a probléma iránt.
Az Afrika partjaitól keletre tevékenykedő szomáliai kalózok szombaton raboltak el egy 318 ezer tonnás szaúdi óriás tankhajót, amely százmillió dollár értékű nyersolajat szállított. Elvesztése közvetve a nemzetközi olajárakat is megemelheti, mert a cégeknek többet kell költeniük biztosításra és védelemre, s esetleg az Odfjell SE-hez hasonlóan Afrikát megkerülő, hosszú útra irányítaniuk át a szállítmányokat.
Ezzel párhuzamiosan tengeri ütközet zajlott le az Ádeni-öbölben egy indiai hadihajó és az ott garázdálkodó kalózok között. A Tabar nevű hajó önvédelemből lőtt rá a kalózok vezérhajójára, felrobbantva azt, ezt követően két kísérő gyorsnaszádjuk elmenekült.
A Sirius Star szaúdi szupertankhajó szombati elfogása óta további három hajót kerítettek hatalmukba a kalózok: egy thaiföldi halászhajót, egy Hongkongban bejegyzett teherszállítót, valamint egy ömlesztett árut szállító görög hajót. Az Al-Dzsazíra arab hírtelevízióban ma jelentkezett egy férfi, aki azt állította, hogy a 250 millió dollárt érő Sirius Star egyik rablója. Bejelentette, hogy váltságdíjat követelnek, az összeget azonban nem közölte.