Mégis épségben megúszhatta az egykori pécsi Dóm vendéglő ikonikus ácsszerkezete a kiebrudalt bérlő költözködését. A város továbbra is igényt tartana az állítólag szakszerűen szétszerelt és tárolt műalkotásra, de továbbra sem tudni, hogy annak ki a jogos tulajdonosa.
Mégis menthető a pécsi fadóm
Továbbra is tanácstalanul áll a Pécs Holding vagyonkezelő az egykori Dóm vendéglőben történtek előtt. Ahogy azt csütörtökön megírtuk, az étterem utolsó bérlője, egy helybéli vállalkozó több tízmillió forintos tartozást halmozott fel a várossal szemben, ezért bérleti jogát felmondták és utasították arra, hogy költözzön ki és adja át a bérleményt.
A holding cég munkatársai szerdán szembesültek vele, hogy a vállalkozó nagyon alapos volt, a berendezés eltűnt, beleértve azt az 1980-as években épült, a pécsi Dómot idéző négytornyú ácsszerkezetet is, amit még Behek István vendéglős idején építettek, az Ybl Miklós- és Kossuth-díjas Dévényi Sándor tervei alapján.
A Dunántúli Napló csütörtöki értesülései szerint a galériaként szolgáló, a hely hangulatát alapvetően meghatározó fadómot szétfűrészelhették illetve szétverték.
Ezzel szemben lapunk Dévényi Sándortól pénteken úgy értesült, hogy a volt bérlő ugyan teljesen lecsupaszította a helyiséget, de a szerkezetet szakszerűen szedette szét, és tudatában van annak, hogy műalkotás van a birtokában.
A tervező lapunknak elmondta, hogy mélységesen lesújtották a történtek. „A berendezés annak idején hét hónap alatt készült el a legkiválóbb szakemberek közreműködésével, és abban a tudatban voltunk, hogy értéket állítottunk elő" – mondta el lapunknak Dévényi Sándor, aki pénteken délben találkozott a Pécs Holding vezetőjével, hogy megtárgyalják, mit tehetnek a szerkezet visszaszerzése és a helyzet megoldása érdekében.
Mint az építész elmondta (és ugyanezt közölte a vagyonkezelő is tegnap), egyelőre nem sokat, mert nem tisztázott továbbra sem, hogy a bérlemény berendezése kinek a jogos tulajdona.
Elképzelhető, hogy a korábbi vendéglős a berendezésekkel együtt adta el a bérleti jogát utódjának, s akkor a bontás nem volt törvénysértő. A berendezési tárgyakról nem készült leltár a tulajdonosváltások során, és hivatalos iratban nem is lett rögzítve, hogy a fadóm kinek a tulajdona. A Pécs Holding ezzel kapcsolatban jövő hétre ígért bővebb tájékoztatást lapunknak.
Arra a kérdésünkre, hogy mi lesz a faszerkezet sorsa, ha a város vissza tudja szerezni, a tervező nem tudott határozott választ adni, de elképzelhetőnek tartja, hogy máshol állítják fel, ha csak részben is.
Nem egy egyszerű galériáról van ugyanis szó. A Dómot idéző szerkezetet Eiter István szobrászművész faragványai díszítik. A legjobb persze az lett volna, ha a direkt oda tervezett szerkezet a helyén marad.
„Amikor én ezt a felkérést kaptam, azt szerettem volna, hogy ha valaki itt Pécsen beül egy korsó sörre, akkor kapjon mellé egy kis élményt is Pécsről. Ezért választottam a pécsi székesegyház nagyjából egy a tízes modelljét. Ez az alak kötődik a városhoz és a vendéglátáshoz is. Ez nem egy olyan dolog, amit bárhová el lehetne helyezni. Kocsmának terveztem, s bár máshová is el lehet vinni, az élmény már nem ugyanaz" – mondta az építész, aki úgy véli, az egész történet annak a szomorú példázata, hogy a közösség nem védi eléggé az értékeit a kisajátítások ellen.
Dévényi Sándortól megtudtuk, hogy az étterem egyéb értékeket is rejt. Az 1987-es felújítás során ugyanis előbukkantak a mennyezetet díszítő, 19. századi falfestmények, melyeket akkor szakrestaurátor állított helyre.
A tervező ígérte, a szerzői jogi törvényben utána fog nézni, hogy ő személy szerint mit tehet a műalkotás megóvása érdekében, bár túlzott reményeket nem táplál az ügy iránt, mivel belsőépítészeti tárgyról van szó.