Ma van a Ne vásárolj semmit! nap
A reklámok, a fősodrú média által közvetített ideálok, már kora gyermekkortól kezdve befolyásolják az emberek világképét és arra nevelnek, hogy minél több, minél gyorsabban és minél drágábban kielégítendő szükségletünk legyen. Mindeközben elterelődik a figyelem arról, hogy a fogyasztói boldogságérzetet fenntartó termékek előállítása többnyire hosszú távon fenntarthatatlan mértékben veszi igénybe környezetünket – állítják a fogyasztói böjtnapot propagáló szervezetek.
A Ne vásárolj semmit! napon arra bíztatják az embereket, hogy szálljanak ki egy kicsit a fogyasztás mókuskerekéből, és találjak más, pénzért nem megvehető örömöket, illetve figyeljék meg magukon, hogy mennyit és mire költenének, ha nem lenne „tilos”.
„A vásárlások átlagosan 40%-a az előzetes vásárlási szándékoktól független, hirtelen ötlet és gyors döntés alapján történő impulzus vásárlás, amiben nagy szerepet játszanak az akciók és a boltok által bevetett marketing-trükkök” – írja a Tudatos Vásárlók Egyesülete a témát feldolgozó cikkében.
Az egynapos vásárlói böjt az ünnepekhez közeli időpontja miatt alkalmat ad arra is, hogy átgondolhassuk, mi az, amire valóban szükségünk van, és mennyire könnyű vagy nehéz lemondani a „cucc ipar” gyakran olcsónak tűnő, de a boldogulás szempontjából teljesen felesleges, eleve a szemétdombra gyártott termékeiről. Ez támpontot adhat a közelgő, akciókkal csábító ajándékvásárlási időszakra, hogy ne csak magunknak, hanem szeretteinknek se vásároljunk lomokat.