Beszakadt az M1-es, napokra lezárják
Hat autó összetört, személyi sérülést azonban nem jelentettek az M1-esen szerda délelőtt Győr és Bőny között. A tömegbaleset oka nem a gyorshajtás, vagy a közlekedők figyelmetlensége volt - rendhagyó módon az autópálya szakadt le egyik pillanatról a másikra. Az aszfaltburkolaton hatalmas lyuk tátong, a hasadék mélyén nem a kátyúknál megszokott málladozó beton, hanem a sztráda alatt hömpölygő víz látszik.
Winkler-Virág András, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. szóvivője szerint a magyar és az osztrák fővárost összekötő gyorsforgalmi út alól a Cuhai-Bakony-ér felett átívelő sztrádahíd, valamint az aszfaltburkolat találkozásánál az árvíz több méter hosszan elmosta az alépítményt, illetve a földet. A híd vasbeton tartószerkezete túlélte a katasztrófát, az M1-es sérült szakaszáról azonban el kellett terelni a forgalmat.
A főváros felé tartókat a 107-os kilométernél a M19-esre, a Győr irányába haladókat Komáromnál, a 85-ös kilométerszelvénynél az 1-es főútra irányítják. A kijelölt terelőúton azonban óriási torlódásokra kell felkészülni. Ezért az ÁAK szóvivője szerint az M1-es lezárásának ideje alatt az egyébként is árvíz sújtotta területet érdemes messzire elkerülni.
Az ajánlott kerülő szokatlan és hosszú: aki Budapestről Győrbe, vagy az ellenkező irányba, a megyeszékhelyről a fővárosba tart, jól teszi, ha Székesfehérvár érintésével az M7-es autópályát használja. Méghozzá előreláthatólag huzamosabb ideig.
Winkler-Virág András szerint legalábbis gyors megoldás nincs. A károk felmérése és a burkolat helyreállítása csak az árvíz elvonulása után kezdődhet meg az - egyébként éppen áradások nyomán használhatatlanná vált 81-es főút forgalmára tekintettel - átmenetileg díjmentessé tett autópálya szakaszon. Vagyis a legjobb esetben néhány nap, rosszabb körülmények között egy-két hét múlva.
A szóvivő szerint ráadásul a szokatlanul csapadékos időjárást követő árvizek nem csak az M1-es autópálya forgalmát bénították meg. Átmenetileg használhatatlanná vált az M30-as autóút utolsó néhány kilométere is. A Miskolc belvárosába vezető szakaszának lehajtója víz alá került, ezért erre nem lehet közlekedni. Az autósok kénytelenek már Miskolc déli lehajtójánál elhagyni a gyorsforgalmi utat, cserébe az M30-as 14-es és 24-es kilométerszelvénye közti szakaszának használatáért nem kell díjat fizetniük.
Nagy a dugó
Pár órával a sztráda lezárása után már csak lépésben lehetett közlekedni Győr és Komárom között. Az éppen ezen az úton közlekedőktől az MTI tudósítója úgy értesült:a szokásos menetidő legalább kétszeresével-háromszorosával kell számolni Győr és Komárom között.
Herczeg Péter, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. győri ügyeletvezetőjének közlése szerint lassabban érhetnek célba az autósok ezen a szakaszon, mintha Szlovákia felé kerülnek, de a munkából hazatérők áradatának csitultával javulni fog a helyzet.