Objektív pénzkidobás
Rendőrségi forrásaink szerint az autósok többsége 10-15 százalékkal az adott útra előírt maximális sebesség felett hajt. Az 50-es sebességhatárt szinte senki nem tartja be, helyette 60-nal hajtanak. Ez pedig - az ORFK szerint - tűrhetetlen. Ezért a jövőben lefolytatják a szabálysértési eljárást azokkal szemben, akik gyorsan hajtottak, de nem annyira gyorsan, hogy az objektív felelősség elvének megfelelően automatikusan postázzák a bírságcsekket a jármű üzemben tartójának.
Sok éven át a rendőrségnek a legtöbb gondot az okozta, hogy képtelen volt behajtani az automatikus sebességmérőkkel bemért és lefotózott gyorshajtóktól a bírságot (a száguldozók jogosítványát sem tudta elvenni), mert a Legfelsőbb Bíróság egy vonatkozó állásfoglalására hivatkozva a legtöbb autótulajdonos megtagadta az adatközlést. "Nem tudom, ki vezette az autót a kérdéses időben, valószínűleg egy közvetlen hozzátartozóm, akire nem kívánok terhelő vallomást tenni".
Az objektív felelősség elvét tavaly épp azért vezették be, hogy ezzel a hivatkozással senki ne bújhasson ki a felelősség alól. Valaki fizessen. A jogszabály értelmében vagy magára vállalja az autó tulajdonosa a bírságot, vagy megnevezi a sofőrt, aki gyorsan hajtott a kocsijával. Az objektív felelősség alapján kiszabható közigazgatási bírság azonban tíz-tizenöt kilométeres sebességtúllépést még valóban tolerál, megenged, elnéz, eltűr - ahogy tetszik.
Erre most a rendőrség - az ORFK illetékesei szerint nem saját jószántából - most visszahozná azt a gyakorlatot, ami soha sem működött? Álítólag arra készülnek, hogy újra tízezrével küldik majd ki az adatkérő leveleket, milliókat költve csak a postaköltségre. Vagyis a "nem tudom, és nem kívánok vallomást tenni" típusú válaszokkal együtt a kukába dobnák a gyorshajtókról készült fotókat?
Nem valószínű.
Túri András, az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium illetékes szakállamtitkára a Népszabadságnak elmondta, hogy az automatikus sebességmérők zárt rendszerűek, azaz, miután a mérőfej észleli a gyorshajtót, automatikusan lefotózza, s ha a jogsértés az objektív felelősség elve szerint büntetendő, a számítógép emberi kéz beavatkozása nélkül már nyomtatja is a csekkeket. Ebből a rendszerből pedig a rendőrség sem tudja kiválogatni (mert hozzá sem férhet) azokat a gyorshajtókat, akik az objektív felelősség elve szerint még nem büntethetőek. Túri szerint, amire a rendőrség készül csak úgy valósulhatna meg, ha minden automatikus mérőjelre telepítenének egy másik traffipaxot is a lassúbb gyorshajtók kiszűrésére. Ez azonban a szakállamtitkár szerint elképzelhetetlen.