Traffipax a sétálóutcában, tilos lesz állni a buszokon?
Sikeresnek értékelte az ORFK közlekedési főosztályvezetője a március 18. és április 5. között megtartott "zebraakciót", amelyet az utóbbi hónapok gyalogosgázolásai miatt rendeltek el. Komáromi Endre ezredes elmondta, 2008-ban 1164 gyalogost gázoltak el a zebrákon, közülük 47-en életüket vesztették. 839 esetben az autósok felelősségét állapították meg. A "zebraakció" alatt a rendőrök 12 ezer autóst állítottak meg különböző, a gyalogátkelőhelyeken elkövetett szabálysértések miatt. Volt olyan autós, aki a 30-as sebességkorlátozás ellenére 112-vel hajtott át a zebrán. Egy másikat - ő a csúcstartó - 129-cel mértek be.
A gyalogátkelőn figyelmetlenül, vagy kifejezetten veszélyesen áthajtó autósok közül ittas vezetés miatt 90-nek a helyszínen elvették a jogosítványát. Közülük 61-en - ahogy a rendőrség fogalmazott - "a szabálysértési határt messze meghaladó mennyiségű alkoholt fogyasztott". Megbüntettek továbbá négyezer gyalogost is, amiért nem tartották be a KRESZ rájuk is kötelező szabályait; nem a kijelölt átkelőhelyen keltek át, vagy féktávolságon belül léptek le.
Az elsősorban a gyorshajtók kiszűrésére elrendelt TISPOL nemzetközi közlekedésbiztonsági akció keretében Magyarországon április 20-22. között 8000 gyorshajtót fotóztak le a rendőrök, kétszer annyit, mint máskor azonos idő alatt. Komáromi Endre meglepetéssel konstatálta, hogy az előre bejelentett fokozott közlekedési ellenőrzés dacára az autósok ilyen nagy számban lépték túl a megengedett sebességet.
Május 2-tól nem kell többé a gyorshajtóknak százalékszámítást végezniük ahhoz, hogy megtudják, mekkora büntetésre számíthatnak. Az új rendelet immár kilométer/órában sorolja fel, hogy mekkora sebességtúllépés után mekkora bírság jár. A közigazgatási bírságokat immár országosan egységesen (első fokon) a BRFK VI. kerületi kapitánysága, másodfokon pedig BRFK szabja majd ki.
Komáromi a Népszabadságnak elmondta: immár az objektív felelősségi körbe tartozik a védett (avagy korlátozott) övezetekben elkövetett gyorshajtás is. Azaz, a jövőben a jellemzően 30 kilométeres sebességkorlátozást előíró táblákkal védett övezetekben is felbukkanhatnak a traffipaxok.
Az EU 2010-től 2020-ig tartó közlekedési koncepciójának tervezetéről szólva Komáromi elmondta: az EU továbbra is a gyorshajtások és az ittas vezetések számának csökkentését, a biztonsági öv és a biztonsági gyermekülések használatának elterjesztését tartja kiemelten fontosnak. A közösség területén egységesen 120 kilométer/órában maximálnák a megengedett legnagyobb sebességet az autópályákon. A hivatásos sofőrök és a visszaeső ittas vezetők autójába Alcolockot szereltetnének, ami megakadályozza, hogy a sofőr ittasan elindulhasson az autóval. A távolsági buszokon is kötelezővé tennék a biztonsági öv használatát, ami gyakorlatilag az állóhelyek megszüntetését jelenti.