Metróultimátumok pró és kontra
Lapunk online kiadásában a határidő lejárta előtti napon azt írtuk, hogy a tárgyalások holtpontra jutottak, amelyeket a Bamco tudomásunk szerint komolytalannak tartott.
A DBR Metró Projekt Igazgatóság lapunknak küldött tegnapi közleményében a munkák folytatására szólította fel a konzorciumot, vitatva az általuk támasztott követelések jogosságát. Szerintük a Bamcónak döntőbizottsághoz kellett volna fordulnia, de mivel ehelyett leálltak a munkákkal, a DBR szerint ezzel megvan a jogalap, hogy ők mondhassák fel a szerződést a Bamcóval. Ha az alagútfúró cég két héten belül nem folytatja a munkát, a DBR ezt meg is lépi.
A metró projektigazgatóság szerint az alagút fúrását más vállalkozó bevonásával is folytathatnák. A Bamcónak ugyanis a szerződés szerint minden eszközét helyén kell hagynia, és szabályszerűen átadni a területet. Azaz a fúrópajzsok maradnának a helyükön (jelenleg a szerkezetek a Szent Gellért téri állomásnál vannak), szerződésbontás esetén pedig hosszú pereskedés indulna a DBR és a Bamco között.
Ha az alagútfúrásra közbeszerzési eljáráson keresnek új vállalkozót, az egyéves csúszást jelentene a beruházásnál. Klados Gusztáv, a metró projektigazgatóság vezetője egy múlt heti bejáráson ismerte el, hogy az eddig emlegetett 2011-es átadási határidő helyett a próbaüzem is csak 2012-ben indulhat. A DBR szerint egyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb volna, ha külső vállalkozó helyett maga a BKV folytatná az alagútépítést, ez ugyanis legfeljebb néhány hónapos csúszást okozna.
A DBR szerint a Bamcóval zajló vita komplikált helyzetet teremt ugyan, de nem veszélyezteti a metróhoz remélt 250 milliárd forintos uniós támogatásról való döntést, és nem lehetetleníti el a beruházást sem.
Tarlós István, a fővárosi Fidesz-frakció vezetője lapunknak csak annyiban kommentálta a történteket: "gratulálok Demszky Gábor főpolgármesternek, mostantól a 4-es metró története valóban felejthetetlen történetté vált".