Motorosszezon-kezdet: tíz nap, három halott, tucatnyi sérült

Miként az elmúlt években, az idén is halálos kimenetelű balesetek és súlyos ütközések jelzik a motorosszezon kezdetét. Tíz nap alatt három motoros veszítette életét, Zalában pedig egyetlen hétvége alatt hatan szenvedtek balesetet.

Hat motoros szenvedett balesetet április első hétvégéjén Zala megyében. A legsúlyosabb karambol a 76-os főút, Zalaegerszeg előtti veszélyes szakaszán, a híres-hírhedt szerpentinen történt. Egy negyvenes éveiben járó férfi motorjával átsodródott egy kanyarban a szemközti sávba, ahol frontálisan ütközött egy személygépkocsival. A motoros a helyszínen életét vesztette. Egy nappal később ugyanebben a kanyarban újabb baleset történt, igaz, akkor "csak" könnyebben sérült az árokba repülő motoros.

Az első áprilisi hétvége zalai motoros baleseti statisztikájához hasonlóak az országos adatok. Az elmúlt tíz napban három motoros veszítette életét az utakon, s közel húsz balesetben, tucatnyian sérültek meg könnyebben vagy súlyosan.

Pintér László, a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője szerint ahogy a tavaszi motoros balesetek statisztikái, úgy a karambolok okai sem változtak az évek során. Mint mondja, legtöbbször az okozza a bajt, hogy a motorosok - akiknek többsége télen nem használja gépét - tavasszal "megkopott" reflexszel és rutinnal ülnek újra nyeregbe. Ehhez képest sokan túlságosan bátran húzzák a gázt, sőt, durva szabálysértésekre ragadtatják magukat. A rendőrség balesetmegelőzési bizottságai évről évre felhívják a motorosok figyelmét a tavaszi veszélyekre, és szigorú ellenőrzéseket is hirdetnek - mindennek azonban a statisztikák tanúsága szerint nincs elég visszatartó ereje.

Száguldás a 76-os úton
Száguldás a 76-os úton

Hogy miért? Erről és a tragédiák okairól zalai motorosokat kérdeztünk.

- Ha egyszer átérzed azt, hogy milyen három másodperc alatt százon lenni, vagy egy húzós kanyarban mélyen bedönteni a gépet, akkor egyszerűen nem tudod abbahagyni a száguldást. Valamiféle drog ez. Persze, rendre megfogadod, hogy ésszel mész és határon belül maradsz, de ez nem mindig sikerül. Miért? Nem azért vesznek az emberek százötven-száznyolcvan lóerős gépet, hogy aztán ötvennel meg kilencvennel csorogjanak vele - mondja egy neve elhallgatását kérő zalai fiatalember, akinek majd kétszáz lőerős gépe van. Hozzáteszi: - De nem csak a száguldással van a baj. Az utóbbi években felhígult a motoros társadalom. Trendi lett motorozni, egyre többen ülnek vagánykodásból brutális sportgépekre, holott a tudásuk alapján legfeljebb Simson illene hozzájuk. Magukat és másokat is veszélybe sodornak ezzel. A legtöbbször ezekkel a divatmotorosokkal van a baj.

Némileg árnyaltabb véleménye van a tragédiákról, és azok okairól Weide Ancsának, aki egy zalaegerszegi motorkerékpár-szalonban dolgozik eladóként, kétgyermekes családanya. Százhúsz lóerős gépe van.

- Nem vitatom, a motorosok közül sokan rettentő felelőtlenek, eszelős tempót diktálnak. Az sem kérdéses, hogy tavaszszal, amikor sokan négy-öt hónapos szünet után veszik elő a motort, türelmetlenségükben elfeledik, hogy berozsdásodtak kissé. Még a divatmotorozás létét sem vitatom: sokszor a szalonban még mi próbáljuk rábeszélni a kevés tapasztalattal rendelkező vevőket, hogy előbb kisebb gépet vegyenek. Ugyanakkor tény az is, hogy az utóbbi években torz kép alakult ki a motorosokról. Bejárta a médiát a pécsi srác esete, aki videóra vette száguldását és a tragikus balesetet. Most is csak arról hallani, hogy az egerszegi szerpentinen százötvennel száguldott az a férfi, aki egy hete meghalt. Arról viszont kevesebb szó esik, hogy a motorosok közül nagyon sokan nem a saját hibájuk miatt veszítik életüket. Két év alatt öt motoros ismerősöm halt meg. Közülük négyen lassan, szabályosan hajtottak, autósok okozták a tragédiájukat.

Tóth Attila, aki Zalaegerszegen ismert motoros szakértőnek számít, úgy véli: talán a szabályok szigorításával lehetne megelőzni a tragédiákat.

- Az mégiscsak vicc, hogy szinte nulla tapasztattal rendelkező srácok megvehetik a legnagyobb gépeket, ha van rá pénzük. Olyan ez, mintha a friss jogosítványos úrvezetőt rögtön versenyautóba ültetnénk. El kellene gondolkodni azon is: tíz motorosból miért csak kilenc érzi fontosnak, hogy vezetéstechnikai tréningeken képezze tovább magát? Nagy baj, hogy évről évre több tucat motoros már csak akkor ismeri fel gépe és saját korlátait, amikor már minden késő - a baleset előtti tizedmásodpercekben.

Magyarországon 2001 óta folyamatosan nő a halálos kimenetelű motorbalesetek száma: 2001-ben 38, tavaly 53 történt  a hazai utakon. A motorbalesetekben meghaltak és megsérültek hetven százaléka 35 évesnél fiatalabb. A statisztikák szerint a balesetek többségének hátterében a gyorshajtás, a szabálytalan előzés és kanyarodás áll.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.