Metrópróbaüzem csak 2012-ben
A próbaüzem nemcsak később indul, hosszabb is lesz a tervezettnél. Eredetileg csak negyedévet szántak rá, de Klados szerint a nemzetközi gyakorlat alapján akár hat hónapig is eltarthat. Hangsúlyozta, hogy az elsődleges szempont az utasok biztonsága, ezért addig nem fog elindulni a 4-es metró, amíg nem győződnek meg arról, hogy a rendszer teljesen biztonságos.
A DBR Metró Projekt Igazgatóság közleményében úgy finomította mindezt, hogy félreértésnek nevezve az elhangzottakat: 2011 utolsó negyedévére "fizikailag" elkészülhet a metró, és "optimális esetben" akár még abban az évben véget érhet az úgynevezett rendszerélesztés is, amelynek része a próbaüzem. "Ha ez három hónapnál több időt vesz majd igénybe, az utazóközönség csak 2012 év elején utazhat az új szerelvényeken" - írják közleményükben.
A Főpolgármesteri Hivatal nem akarta kommentálni az elhangzottakat. Tarlós István Fidesz-frakcióvezető lapunknak úgy fogalmazott: nem meglepő a bejelentés, már fél éve tudni lehetett, hogy nem tartható a 2011-es határidő. Emlékeztetett rá, hogy a finanszírozási kérdések sem tisztázottak.
A bejáráson kiosztott háttéranyag szerint az uniónak elküldött pályázat elbírálása folyamatban van. A brüsszeli bizottság eddig két kiegészítő kérdést küldött a pályázathoz; a támogatásról szóló döntés a legkorábban ez év nyarának elejére várható. A 4-es metró első, Kelenföldi és Keleti pályaudvar közti szakasza 353 milliárd forintba kerül, ehhez a főváros 220-250 milliárd forintot remél Brüsszeltől.
A metró projektiroda szerint akkor adható át időben, 2011-re a metró, ha meg tudnak egyezni az alagutat fúró Bamcó cégcsoporttal, amely korábban levélben fordult a BKV és a főváros vezetőihez, több mint 35 milliárd forint értékű többletmunka ellenértékét követelve. A Bamco azt is tudatta: ha húsvét vasárnapig nem kezdődik meg a többletigények szakmai felülvizsgálata, végső esetben akár szerződést bontani is készek.