Hiábavaló tiltakozás
Bander Ferenc az elsők között kezdte el a négyütemű, négykerekű, kis teljesítményű, zárt terű, segédmotoros kerékpárnak minősített mopedautók forgalmazását Magyarországon. Azt mondja, olyanok is használhatják, akik egészségügyi probléma miatt személygépkocsit nem vezethetnek, vagy nincs szükségük nagy teljesítményű járműre. Ezekkel autópályán vagy autóúton nem lehet közlekedni, de lakott területen, valamint a települések összekötő útjain igen.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság állásfoglalása szerint azonban a mopedautók sokkal inkább gépkocsira, semmint a motorra hasonlítanak. A hatóság szerint ezért a személygépkocsira vonatkozó feltételeket kell teljesíteni, vagyis vezetésükhöz B kategóriás jogosítvány szükséges, s a járműveket rendszámmal kell ellátni.
Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa egy mopedtulajdonos panasza nyomán született jelentésében nemrégiben megállapította: a közlekedési hatóság jogértelmezése nem tekinthető jogszabálynak, s az a rendőrség számára sem kötelező érvényű. Az uniós közösségi jog alapján pedig a mopedek segédmotoros kerékpárnak minősülnek.
Nálunk viszont sorra születnek a szabálysértési feljelentések, amiért a mopedautókat nem a személygépkocsikhoz megfelelő jogosítvánnyal vezetik tulajdonosaik. Több érintett is fellebbezett már emiatt, s a bíróságok különféle ítéleteket hoztak: Hajdú-Biharban az esetek többsége felmentéssel végződött, a Szolnoki Városi Bíróság viszont rendre helybenhagyta a szabálysértési végzést.
Bander Ferenc emiatt tavaly kilenc napot börtönben ült: tiltakozásképpen ugyanis nem fizette be az akkori 18 ezer forintos bírságot, így a büntetés elzárásra változott. Most másfél hónapot kellene börtönben ülnie, ha nem fizeti be az ismételt szabálysértések miatt kirótt, összesen 98 ezer forintos büntetést. Azt mondja, továbbra sem tartja jogszerűnek a döntést, ezért először ma délelőtt Szolnokon, a városi bíróság, majd holnap Budapesten, a Legfelsőbb Bíróság épülete előtt kalapozik a pénzért. Azt mondja, mindenkitől csak száz forintot és egy aláírást kér, hogy támogatják őt a mopedautók segédmotoros járműként való elismertetésért vívott küzdelmében.
Változnak a négykerekű segédmotoros kerékpárok - quadok, illetve mopedautók - közúti forgalomban való részvételének szabályai. Az említett kategóriákban szerdától kötelezővé válik az újonnan használatba vett, a közúti forgalomban való részvételre alkalmas kivitelű járművek rendszámmal való ellátása. Aki már rendelkezik ilyen közlekedési eszközzel, annak július 1-jéig kell eleget tennie a forgalomba helyezési kötelezettségnek. A quadok A1 vagy B kategóriás jogosítvány birtokában, és csak 16 éves életkortól vezethetők a közúti forgalomban. A mopedautók vezetéséhez B kategóriájú jogosítvány és minimálisan 17 éves életkor szükséges.