Feszített tempó a Keletiben

Mintha festményt látnánk. A kompozíció tökéletes. Ferdinand Léger tudta így benépesíteni a teret akrobatamutatványokat végző munkásokkal. Ő az amerikai felhőkarcoló-építőket festette meg így, állványokon lógva, létrával. Bánhalmi János kollégánk viszont nem művészi indíttatásból örökítette meg ezeket a felsővezeték-szerelőket: napi feladatba kapta 1967 augusztusában, hogy készítsen egy hírfotót a Keleti pályaudvar vágányainak átrendezéséről. És ezt remekül megoldotta: egyetlen látványban sikerült elmondania mindent.

A kép másnap, augusztus 30-án meg is jelent a lapban, a következő aláírással: "Új helyre emelik az egyik kitérő sínpárt és szerelik a felső vezetéket". E munkálatok a Keleti pályaudvar augusztus elején kezdődött átalakításához kapcsolódtak. Az átalakításokra pedig elsősorban a metróépítés miatt volt szükség. A pályaudvar előtt néhány héttel korábban már elindultak a nagy aluljáró földmunkái. Az aluljáróból a csarnokba majdan felvezető lépcsőnek kellett a hely, ezért szélesítették a "fejperont", mégpedig úgy, hogy az ütközőbakokat 25 méterrel kijjebb helyezték. Csakhogy így viszont nem fértek el a pályaudvar vágányhálózatán a hosszú szerelvények, tehát át kellett rendezni a befutó vágányhálózatot is. Az újság előre megírta: "síneket, váltókat helyeznek át, áramtalanítják a felsővezetékeket... Különösen nehéz napok várnak az építőkre augusztus 29-én és 31-én... Ezeken a napokon 12-48 órás vágányzárakat rendelnek el, ennyi időre zárják le a közlekedés elől a pályaudvart". És e nehéz napok egyikén érkezett a fotóriporter.

Nem várták meg a "fészekrablót"
Nem várták meg a "fészekrablót"

A MÁV "mozgó pályafenntartási főnökségének" alig másfél nap állt rendelkezésére áthelyezni négy bejárati vágány kitérőjét. A vonatokat ezalatt a Józsefvárosi pályaudvarra terelték. Augusztus 29-én több mint száz munkással fogtak neki a feladat végrehajtásának. S mivel ezek már villamosított vonalak voltak (1932-től villanyvonattal járható volt a komáromi vonal, majd 1956-tól a hatvani), így nemcsak a síneket mozdították arrébb, de utánuk kellett igazítani a felsővezetékeket is. A szerelőknek nem jutott idejük megvárni, hogy a már áttett sínen jöjjön majd a "fészekrablónak" csúfolt kosaras emelőkocsi, így aztán a régi módszerrel, akrobata módjára kapaszkodva a keresztbe menő iránysodronyba és a hosszanti tartósodronyba, biztonsági övvel rögzítve helyezték odébb a drótokat. A fotós szerencséjére.

Másnapra terv szerint elkészültek. A Keleti átépítése október közepéig tartott. A pályaudvar előtti aluljárót 1970-ben adták át

Az írás és a kép a nol.hu Kultúra rovatában vasárnaponként megjelenő Képmentő-sorozat egy darabja. A szerzők a Népszabadság gazdag fotóarchívumából válogatnak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.