Akcióhajsza a Lakásvásáron
A lakáspiac felett megkongatott vészharangok dacára - vagy éppen amiatt - nem maradnak üresen standok a 14. Lakásvásáron, amely a 9. Készház Vásárral együtt nyitja meg kapuit pénteken, a budapesti Syma csarnokban. Borsi László, a rendezvényt szervező cég médiacsoportjának elnöke elmondta: az ingatlanos cégek közül egyedül a nagy, franchise rendszerben működő közvetítőhálózatok hiányoznak majd, mármint központi kiállítókként, mert egy-egy partnerirodájuk konkrét projektekkel megjelenik a vásáron. A használt lakásokból így jóval szűkebb lesz a kínálat, a beruházók túlnyomó többsége épülő vagy már felépült ingatlanjaira keres vevőt. Borsi szerint a vásári megjelenés egyes cégek esetében végkiárusítás-jelleget is ölthet, vannak ugyanis, akik korábban ismeretlen mértékben, akár 20 százalékkal is csökkentik egyes lakások árát. Árulkodó jel lehet, ha egy korábban vásározó építtető ezúttal nem képviselteti magát: megeshet, hogy hamarosan a piacról is eltűnik. Ilyen értelemben a szokatlan árengedmény is gyanús, hiszen a folyamatban lévő vagy befejezett projekt kiárusítása a veszteségminimalizálás és a gyors távozás szándékát tükrözheti.
A rendkívüli engedmények, amelyek a 2-3 évvel korábbira viszik vissza az árakat, elsősorban a készpénzes érdeklődők számára jelentenek igazi lehetőséget. Már ahol, mert az általunk megkérdezett nagy beruházók mindegyike állítja: náluk nem működik a "vegyen garázst, kap egy lakást" elv, mert a jó helyen lévő, jó minőségű ingatlanokra - még ha a korábbinál nehezebben is - akad elég vásárló. Másrészt a piacon sok éve jelen lévő, hosszabb távú terveket szövögető cégekre nem jellemző az átlagon felüli haszonkulcs, amiből átlagon felüli mértékben tudnának engedni.
Kérdés, hányan mennek ki a vásárra, ami szokásosan a tavaszi nagy piaci pezsgés szezonnyitója. A szervező szerint a látogatók száma - a kiállítókéhoz hasonlóan - nem fog számottevően csökkenni, vagyis 8-10 ezer embert bizonyosan megmozgat a hétvégi rendezvény. Hunyady Attila, a Dagály sétánnyal kivonuló AL Holding igazgatótanácsának elnöke szerint a rendezvény nemcsak a látogatóknak, a kiállítóknak is jó lehetőség arra, hogy informálódjanak a piaci helyzetről. Az egyik legnagyobb budapesti beruházó cég vezetőjeként - mint mondja, a sajtóval ellentétben - nem siratja a piacot, és áreséstől sem tart, mivel a csökkenő kínálat hosszú távon, de talán már belátható időn belül árfelhajtó hatású lesz. Az AL Holding mintegy 230 lakást visz a vásárra. A GKI Gazdaságkutató Intézettel közös piacfelmérésüket támasztja alá saját tapasztalatuk, miszerint a vevők mostanában óvatosabbak, de mivel Magyarországon nem szálltak el a lakásárak, az árbuborék nem tud kipukkadni, vagyis a visszaesett eladások dacára nem várható nagy áresés.
Vásári kedvezményt persze kínálnak a beruházók, méghozzá különböző stratégia szerint. Az AL Holding vevői elsősorban a készpénzes árengedményt kedvelik, Az Elephant Holding értékesítési vezetője, Zelei Zoltán szerint a 20-80 százalékos fizetési ütemezés, illetve a kiegészítő elemek, a garázs vagy a felszíni beálló féláras kedvezménye a csábítóbb. Az Elephant a Lakásvásárra egy új projekttel, a XV. kerületi Palotaligettel rukkol elő, amelynek most indul az értékesítése. Zelei elárulta: mivel nincs vihar a piacon, csak csendes szél, nem feszítenek ki nagy vitorlát, vagyis a korábbiaknál kisebb standon jelennek meg. Árengedményt csak rövid távon, a készleten lévő lakásokra tart elképzelhetőnek a szakember, aki kifejtette: az engedélyezés alatt álló beruházások vidéken 350 ezer, Budapesten 400 ezer forint körüli négyzetméterár alatt nem lehetnek gazdaságosak, illetve kivitelezhetők, már csak az anyagok megdrágult importja miatt sem.
Menekülőre, azaz végkiárusításra a kis fejlesztőknél kerülhet sor, az olyan nagy, tőkeerős cégek, mint az Autóker Holding, nem roggyant meg a válságtól. Sőt - mint azt Vadas Eszter, a cég értékesítési vezetője elmondta - társaságuk vevőként érdeklődik a megszorult beruházóknál. Arra már eddig is volt példa, hogy átvettek és sikeresen befejeztek ilyen projekteket. A Marina Part új ütemeivel és belvárosi házaival együtt száz megvásárolható lakással megjelenő cég vevőköre elsősorban üzletemberekből áll, akik a válságon túl is tudnak tervezni, és az ingatlant változatlanul jó befektetésnek tekintik.
A válság hatását egyelőre biztosan nem lehet látványosan lemérni a Lakásvásáron részt vevők számán, de a nagy ingatlanközvetítő irodák eltűnése akár jelnek is tekinthető. A Duna House marketingvezetője, Szirtes Bernadett szerint a használt ingatlanok piaca mindig nehezebb, vagyis munkaigényesebb volt, de cégük sok más versenytársukkal ellentétben nincs bajban, már amúgy sem szándékoztak tovább vásározni. Azt mondja, az eddigi megjelenések meghozták számukra a kívánt eredményt, nevüket, és munkatársaikat már megismerték a potenciális vevők. A kiállítás részvétel díját inkább akciókra és hirdetésekre költik, miként azok az autókereskedők, akik néhány éve ugyanilyen okból maradtak távol a pesti autókiállításról.