Nem csak Volgák, és nem csak feketék
Ha nem jön érted a nagy fekete autó, menj te hozzá, ez a mottója a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban megrendezett kiállításnak. Gorbacsov páncélozott limuzinjának szomszédágában íróasztal, piros telefonnal és írógéppel, melyen mindenki maga gépelheti meg autóigénylését a Merkur formanyomtatványra. A fiatalabbaknak Hidegföldi Attila mesél egy sötétebb korszak fekete autóiról, melyek közül két Csajka is parkol, de olyan ritkaságokat is kiállítottak, mint a GAZ 3111-es prototípus, mely kézi munkával készült, és csak kettő van belőle Európában.
A kollekció legöregebb darabja az 1956-os, melyen még szarvas és ötágú csillag díszeleg a motorháztetőn, ilyennel fuvarozta George Busht oroszországi látogatásakor Putyin elnök, aki hódolója a márkának, neki is van egy vajszínű, ami igazi ritkaság, hiszen ezt a modellt csak három évig gyártották. Az első változatot a Szovjetunióban 5400 rubelért árulták, a magyarországi forgalmazó, a Merkur listáján 115 ezer forintos ár szerepelt.
Az immár harminckilenc éve nem gyártott M21-esből 638 875 készült. Ilyennel járt Jurij Gagarin űrhajós is, az állambiztonságiak is kedvelték, igaz, a KGB-nek Csajka-motoros változatot gyártottak, mert kevésnek találták a nyolcvan lóerős Volga-erőforrást, az ellenség elfogásához legalább 195 lóerőnyi ménes kellett.
Nem kevésbé érdekesek a Gorkij Autógyár más termékei sem: a Csajka GAZ 14-es jobb hátsó ülésének könyöklőjében fedeles vodkatartót építettek. Az egyik a Gorbacsov-flotta könnyű páncélzatú limuzinjaként szolgált, utasterének padlózatát perzsaszőnyeg borítja.
A kiállítás április 19-ig látogatható, és ahogy Kócziánné dr Szentpéteri Erzsébet, a múzeum főigazgatója elmondta: a színvonalas magángyűjtemények megérdemlik, hogy a múzeumban mutatkozzanak be a nagyközönségnek, több hasonlót terveznek.