Később lesz Amerika digitális

Felkészületlenség miatt csaknem négy hónappal, június közepére halasztotta az Egyesült Államok az analógról a digitális műsorszórásra való átállást. Ezt csütörtökre virradóra szavazta meg a kongresszus. A Nielsen médiafigyelő januári adatai szerint a még mindig analóg földfelszíni jeleket vevő mintegy 14 millió amerikai háztartásból 6,5 millióan - köztük sokan idősek, szegények és nem angolajkúak - nincsenek felkészülve az átállásra: 3,7 millióan várnak például továbbra is az Országos Telekommunikációs és Tájékoztatási Hatóság, az NTIA 40 dolláros kuponjaira, amelyekért jelátalakító beltéri egységet vehetnek.

Ennek ára 40-70 dollár körül van. Ilyenre csak annak van szüksége, aki nem kábelen vagy műholdon nézi az adásokat, továbbá tévékészüléke nem integrált, azaz digitális jelek vételére gyárilag nem alkalmas.

- Kizárt dolog, hogy teljesítsük a következő két hétben, amit az elmúlt 24 hónapban kellett volna - ismerte el a szövetségi felügyelet a The Washington Postnak nyilatkozó elnöke.

A helyzetet nehezíti, hogy a kuponok 90 napon belül lejárnak. Mivel az átállást halasztják, mostantól sokan új kupont igényelnek, ám ilyeneket nem nyomtattak. Aggódnak az amerikai-mexikói határ melletti sávban élőkért is. A mindkét ország csatornáit néző, jórészt kétnyelvű lakosságot összezavarhatja, hogy Mexikó viszont egyelőre marad az analógnál. (Mint ahogyan 2011 végéig az Európai Unió számos tagországa is. A sort Hollandia nyitotta meg, pillekönnyű átállással 2006 végén; a szinte teljes egészében kábeltelevíziózásra állt országban csak 74 ezer háztartást érintett az analóg földfelszíni szórás megszüntetése.)

Bár az átállást sokszor a technikai lehetőségek bővülésével adják el a fogyasztóknak, így például azzal, hogy az adott spektrum a digitális szórásnál a multicast jelfolyam révén többre osztható, az állam a maga számára egyszerűen felszabaduló frekvenciatartományt és pénzt remél. A tűzoltóságnak, a polgári védelemnek frekvenciára van szüksége. Most csalódottak, hogy nem szabadulnak fel a frekvenciák. A kuponprogram 1,34 milliárd dollárt emészt fel. A bevételi oldalon viszont a két távközlési cég 19 milliárd dollárt fizetett a koncesszióért.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.