Munkában a jégtörők a Tiszán

Az árhullámok kialakulásával a Tiszán felgyorsult a jégzajlás, ezért a jégtábláknak a kiskörei vízlépcsőn történő átvezetése érdekében harmadfokú készültséget rendeltek el, valamint rendkívüli üzemrendet léptetnek életbe a létesítménynél.

A jégtörőflotta bevetésével kellett megtörni a jeget a Tisza folyón hétfő hajnalban, mert a tiszalöki erőmű fölött több kilométer hosszú, két-három méter vastag jégtorlasz alakult ki. A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium tájékoztatása szerint tegnap a flotta két-két hajója Kiskörén, Tiszadobon, Tiszalökön és Tokajban állt készenlétben, hogy a megakadályozza a jégzajlás idején az árhullámokkal kialakuló jégtorlaszok- és dugók feltorlódását.

Kóthay Lászlóhoz, a tárca szakállamtitkárához a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Tiszadobon csatlakoztunk, ahol a Jégvirág I és a Jégvirág X nevű jégtörő hajók dolgoztak. Kóthay elmondta: a hétvégén folyamatosan figyelemmel kísérték a jéghelyzetet, s végül hétfő hajnalban döntöttek arról, hogy a jégzajlást a jégtörők bevetésével kell megindítani. Hozzátette: az egyik legfontosabb feladatuk az, hogy a tiszalöki erőmű térségében megszüntessék a hatalmas jégnyomást. A vízügyi szolgálatok munkatársai és jégtörő hajói a Tisza középső szakaszán mindenhol készenlétben állnak, hogy biztosítsák a jég zavartalan levonulását.

Tiszadobnál az Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság (Ékövizig) Jégvirág I nevű hajójának fedélzetéről néztük a jégtörők munkáját. Az öreg, csaknem negyvenéves jármű úgynevezett "ráfutásos" módszerrel aprított: azaz egyszerűen nekikormányozták a tábláknak, hogy a megerősített hajóorr szétroncsolhassa a jeget. A rázkódó fedélzeten állva jól kivehető volt, amint a kisebb-nagyobb jégtáblák a hajótestnek ütköztek. A közelünkbe dolgozó másik hajó - a Jégvirág X - fejlettebb technológiát alkalmazott: az úgynevezett döngölős "hajó" az orrába épített, óriási excentrikus lendkerék erejével törte meg a jeget. A flotta üzemeltetése sokba kerül, hiszen egy-egy üzemóra alatt egy hajó legalább negyven-negyvenöt liter gázolajat fogyaszt.

A folyón a fölaprított jég 5-6 kilométer/órás sebességgel úszott dél felé, de a vízen nemcsak jeget láttunk, hanem sok-sok köbméternyi uszadékfát, valamint több száz műanyag palackot is. A szakemberek azt mondták: ha enyhe marad az idő, akkor nem lesz szükség a jégtörők újabb bevetésére, de ha hidegebb hetek következnek, elképzelhető, hogy a flotta újra munkába áll.

Nagy mennyiségű műanyag hulladékot sodort magával a Bodrog folyó: a jeges, szemetes hordalék Bodrogkeresztúr térségében szombaton akadt fönn a folyót takaró összefüggő jégen. Ezzel kapcsolatban Rácz Miklós, az Ékövizig miskolci igazgatója elmondta: a hulladék a Bodrog két mellékfolyójáról, a Latorcáról és az Ungról származik. Arra a kérdésünkre, hogy mi lesz a szeméttel, Rácz azt válaszolta: meg kell várni, amíg a hordalék jégmentes helyre kerül, s akkor foghatnak hozzá az összegyűjtéséhez.

A jég mellett uszadékfákat és szemetet is bőven sodor a folyó
A jég mellett uszadékfákat és szemetet is bőven sodor a folyó
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.