Bioolajjal repült egy Boeing
A gép - egy Boeing-747-es - valójában csak felerészben használt bioolajat, a tankba ugyanis részben hagyományos kerozint töltöttek. Ami miatt a történet mégis a BBC News vezető hírei közé került, az a szóban forgó olajféleség fajtája: a kísérlethez egy második generációs, azaz nem élelmiszernövényből előállított olajat használtak. A kutyatejfélék közé tartozó jatropha curcasról van szó - a növény magjaiból a tömegük 40 százalékát kitevő olaj nyerhető.
A bioüzemanyagokkal szemben az utóbbi időben az volt a legfontosabb kifogás, hogy felverik az élelmiszer- és takarmányárakat, ez azonban a jatrophára legfeljebb áttételesen igaz. Mivel a jatrophamag mérgező, emberi fogyasztásra sosem fogják használni (szemben például az olajelőállításra szintén alkalmas napraforgóval vagy repcével). Ráadásul meglehetősen igénytelen - olyan helyeken is megterem, ahol bármiféle gabonával fölösleges lenne próbálkozni - emiatt a közeljövő egyik legígéretesebb energianövényének tartják.
A kerozinnak és jatrophaolaj-jal tankolt Boeing sikeres tesztrepülése látványos változásokat indíthat el a repülésben. Az ágazat a világ második legnagyobb üzemanyag-felhasználója (a közúti közlekedés után), és eddig kizárólag fosszilis üzemanyagot használt. A Virgin légitársaság pár hónappal ezelőtt már végrehajtott egy tesztrepülést bioüzemanyaggal, ám akkor dió- és kókuszolajat használtak - vagyis olyasmit, ami élelmiszerként is szóba jöhet. Az új-zélandi szakértők szerint nyolc év múlva már az összes hajtóanyag egytizede növényi alapú lesz. Ennél azonban jóval gyorsabb is lehet az átállás, ha elfogadják az iparban használatos szén-dioxid-kvótarendszer kiterjesztését a légi közlekedésre.
A kísérlet sikere a mezőgazdaságra is hatással lehet: a jatropha, amelyet jelenleg főként Afrikában és Dél-Amerikában termesztenek, más kontinenseken is megjelenhet. Terjedésének főként az szab határt, hogy a törékeny növényt csak kézi erővel lehet betakarítani - ez azonban a nagy munkanélküliséggel küzdő államokban akár előny is lehet. (H. M.)